Stena sætter navn på ny færge
'Stena Connecta'.
Det er navnet på Stena Lines nye NewMax-færge. Kølen er netop blevet lagt, hvilket sker samtidig med, at Stena Lines anden nye færge 'Stena Futura' netop er blevet søsat.
Det oplyser rederiet.
Begge milepæle blev markeret på China Merchants Jingling værftet i Weihai, hvor der blev afholdt en søsætning- og køllægningsceremoni for at fejre de to færger.
Begge færger skal sejle mellem Belfast og Heysham, når de kommer i drift. Fartøjerne vil, i følge rederiet, øge fragtkapaciteten på ruten med 40 procent, hvilket matcher en aktuelt efterspørgsel fra kunderne, lyder det.
Jagten på metanol
De to NewMax er bygget til at kunne sejle på metanol, og kan senere også drives af batteridrift ladet op af landstrøm, når det bliver muligt i de to havne.
Det springende punkt er - som for alle andre rederier - om Stena Line bliver i stand til at skaffe tilstrækkelige mængder af metanol, men fra rederiet lyder det, at man "arbejder tæt sammen med metanolleverandører for at sikre fremtidige mængder af e-metanol" alt sammen som led i at skære rederiets CO2-udledning 30 pct. ned inden 2030.
- Disse nye fartøjer er de første RoRo-skibe udstyret med en multi-hybrid løsning, der gør dem i stand til at operere på batteri, biobrændstof og metanol. Dette overholder ikke kun de kommende reguleringer, men reducerer også vores CO2-udledninger, hvilket hjælper vores kunder med at nå deres scope 3-mål, siger Niclas Mårtensson, CEO for Stena Line.
'Stena Futura' bliver sat i drift på Det Irske Hav i løbet af efteråret 2025.