DFDS' færgeboss kalder Oslo-bådens exit "kompleks, men den rigtige beslutning"
En kompleks og stor opgave.
Sådan betegner Mathieu Girardin, chef for DFDS' færgedivision, opgaven med at få Oslo-båden overdraget til den - pr. i morgen, fredag - nye ejer, Gotlandsbolaget.
Det fortæller han i et interview med Søfart.
Handlen mellem DFDS og Gotlandsbolaget blev annonceret i juni, men træder først i kraft pr. 1. november.
Og der er foregået et stort stykke arbejde bag kulissen med at få overført ejerskabet af rute og de to færger, fortæller færgechefen.
- Det er forløbet rigtig godt. Det har været en kompleks og stor opgave, hvor vi har haft fokus på at sikre, at passagererne får den samme gode oplevelse ombord på skibene, at det bliver en god overdragelse for de kollegaer, der skal flytte med ruten, og at Gotlandsbolaget kan overtage ejerskabet uden gnidninger. Det er vi indtil videre lykkes med, siger Mathieu Giradin til Søfart.
Hvad er det for et arbejde, der er foregået i de mellemliggende måneder frem til nu?
- Vi har haft en række sideløbende workstreams, hvor vi har kortlagt processer for at finde ud af, hvordan de kunne fortsætte under nyt ejerskab. Vi har eksempelvis arbejdet med at overføre It-systemer og finans-, indkøbs- og salgsprocesser. Og derudover har vi selvfølgelig også haft stor fokus på at sikre, at vi kan overføre det operationelle omkring færgedriften og ikke mindst det HR-mæssige, hvor det har været vigtigt at tage rigtigt godt hånd om vores kollegaer igennem overdragelsen, siger han.
Hvordan er samarbejdet med svenskerne gået?
- Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Gotlandsbolaget, og det vil vi forsat have, så vi sikrer, at overgangen forløber så gnidningsfrit som muligt for både passagerer og kollegaer.
Glidende overgang
Slipper i tøjlerne helt på torsdag, eller bliver der en glidende overgang?
- Nej, det bliver en glidende overgang. Vi vil forsætte med at støtte Gotlandsbolaget, indtil de har bygget systemerne og kompetencerne op, og i en rum tid endnu vil det eksempelvis stadig være en DFDS hjemmeside, kunderne skal besøge for at bestille billetter.
Hvad siger de 800 ansatte, der skal overdrages til Gotlandsbolaget? Har nogen givet udtryk for en usikkerhed ved, at man får ny arbejdsgiver? Har nogen sagt op?
- Det har været vigtigt for os, at vores kollegaer har følt sig trygge i processen. Og derfor har vi også gjort meget ud af informere om, hvad der skulle ske, og hvordan det påvirker den enkelte. Helt generelt har vores kollegaer taget godt imod det, også selvom det for mange selvfølgelig er vemodigt at skulle sige farvel til DFDS.
Er det en vemodig afsked med et stykke DFD-historie?
- At sælge ruten er den rigtige beslutning for både DFDS og ruten. For ruten, de kollegaer, der følger med, og for passagererne, kommer der nu en ny ejer ind, der har fokus på cruiseoplevelser og vil videreudvikle ruten. Og det er den rigtige beslutning for DFDS, fordi vi nu kan fokusere på vores kerneforretning indenfor fragt, logistik og transport af passagerer, slutter Mathieu Girardin.