GALLERIET: Containerterminal råder over 8 km. kajanlæg
Velkommen til Yangshan-containerterminalen som i begyndelsen af nullerne blev anlagt for at håndtere et stort problem for Kinas økonomiske hovedstad: Manglen på dybt vand. Shanghai er omgivet af adskillige containerhave, men ingen kan som i Yangshan tilbyde en dybgang på op til 15 meter. Yangshan råder over et kajanlæg med en samlet længde på mere end 8 kilometer - og der er allerede mangel på plads
Shanghais Yangshan-dybvandshavn råder samlet set over mere end 8 kilometer kajanlæg, som dog er fordelt på flere terminaler. Terminalen udgør et af de vigtigste hubs i den Gemini-alliance, som fra årsskiftet træder i kraft mellem A.P. Møller-Mærsk og Hapag-Lloyd. Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix
Mere end 30.000 containerskibe af vidt forskellig størrelse lægger hvert år til kaj i Yangshan. De mindre containerskibe lægger til kaj for efterfølgende at sejle op ad Yangtze-floden, som er 6300 kilometer lang.
Beslutningen om at anlægge containerterminalen blev truffet i 2001, og åbnede i første omgang op for anlæggelsen af en terminal med 3 kilometer kajanlæg.
Mærsk-skibet 'Antonia Mærsk' ligger til kaj ved Yangshan-terminalen. Den kinesiske containerterminal er en afgørende brik i Mærsk-rutenetværket.
Containerterminalen Yangshan kan i yderste konsekvens modtage skibe med en dybgang på 15 meter. Terminalen håndterer hvert år mere end 50 mio. teu.
Yangshan havnen er anlagt på nogle øer 32 km ude i havet syd for Shanghai. Illustrationen viser den oprindelige terminal. I dag er havnen meget større.
Længere oppe ad Yangtze-floden, der munder ud ved Shanghai, ligger byen Wuhan med 11 mio. indbyggere. Mange containere fra Wuhan udskibes også via Yangshan.