Ny chef om Standardfærgen: Man må forvente bump på vejen
Hun kalder det selv bump på vejen.
Færgesekretariatets nye chef, Nete Herskind, er trådt ind på kontoret i en tid, hvor Standardfærgeprojektet har været igennem uro på de interne linjer.
Senest har et af konsortiets medlemmer, PensionDanmark, der spillede rollen som pengetank, trukket sig fra projektet. Før det, går prisstigninger grundet inflation og generelt dyrere priser på materialer og arbejdskraft, hvilket fik kommunerne til at afsøge andre måder at finansiere deres nye færger på.
Svaret blevet fundet i Kommunekredit, og dermed var PensionDanmarks rolle som pengepulje passé.
Men Nete Herskind vidste godt, at hun ikke trådte ned i roligt farvand, den gang hun sendte sin ansøgning afsted.
Det må have været en del af dine overvejelser, da du søgte stillingen.
- Ja, selvfølgelig, men jeg synes ikke, det er skræmmende. Tværtimod synes jeg, projektet er modigt og viser fremdrift, siger Nete Herskind til Søfart.
Men hvad er forklaringen på de såkaldte bump på vejen?
- Det er svært at få finansieret og bygget grønne, kommunale færger Det er svært at få stampet sådan et samarbejde sammen, men det giver god mening at forene kræfterne og gå sammen, når man prøver at udvikle en ny færge, siger hun
- Der er og har været mange bump på vejen i dette projekt. Men jeg vil sige, at det er imponerende, at projektet er kommet så langt, at fem kommuner er gået med og nu arbejder på at få lavet et værftsudbud, siger Nete Herskind til Søfart.
Sjældent lineært
Men er projektet der, hvor Færgesekretariatet drømte om, her tre år efter starten?
- Projekter som disse kører vel sjældent lineært. Det er sjældent, at udviklingsprojekter går fuldstændig som forventet og ikke møder udfordringer undervejs. Det har der også været her. Innovation er også en proces, hvor man bliver klogere eller ønsker, krav og muligheder ændrer sig. Men man skal også huske på, at det er første gang, man tænker færgeudbud på denne måde, hvor kommunerne arbejder tæt sammen. Færgesekretariatet har været med til at facilitere en ramme for samarbejdet, men det er de kommuner, der selv har valgt samarbejdsformen, der udstikker vilkårene, siger hun.
- Det er utrolig sjældent, at en kommune har brug for købe nye færger. Mange af de kommunale færger er ved at være af ældre dato, så det giver rigtig god mening, at vi går sammen om at få udviklet en fælles løsning. Det er fantastisk, at et så lille segment - kommuner med ø-færger - har valgt at gå sammen for at udvikle den færge, siger hun.
Er du tilfreds med processen indtil nu?
- Nu har jeg jo kun været med et lille stykke af vejen. Men jeg har intet at sammenligne med, intet at læne mig op ad. Det er ikke forsøgt tidligere at lave et fælles, kommunalt færgeudbud på denne måde. Det synes jeg er modigt og fremsynet. Det er en udfordring at lave projekter, når flere skal være enige, og det skal køres efter demokratiske beslutningsprocesser. Det er et vilkår for dette projekt, men det skræmmer mig ikke generelt, siger Nete Herskind.
Hvis jeg ringer til dig om seks måneder, hvor står projektet så?
Så håber jeg, at der er respons på værftsudbuddet, og at det svarer til forventningerne i de fem involverede kommuner, slutter Nete Herskind.