23948sdkhjf

Mærsk har fragtet containere via Rusland i strid med egne regler

Ruslands jernbaner er af Mærsk blevet brugt til at fragte to containere med mælkepulver. Det skete i foråret

Opdateret 14.40 med kommentar fra Mærsk.

Mærsk fragtede i foråret varer via de russiske jernbaner, selv om selskabet internt har forbudt det.

Det bekræfter rederiet over for medierne ShippingWatch og MobilityWatch.

Det danske selskab har fragtet to containere med mælkepulver fra Kasakhstan til Kina. Det er sket via det nordlige Rusland.

Det er selskabet Shanghai Tieyang Multi-Model Transportation Co. Ltd. (TMT), som Mærsk ejer knap en tredjedel af, der har stået for transporten.

Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview.

Men i et skriftligt svar til medierne skriver Alexandra Belmonte, der er såkaldt chief compliance officer i Mærsk, at man tager sagen dybt alvorligt.

- Det er en klar fejl, som opstod, fordi der ikke var plads på den direkte rute. Og vi har instrueret TMT i at sikre, at det ikke sker igen, lyder det.

Lægger sig fladt ned

Brugen af de russiske jernbaner er ikke blevet ramt af internationale sanktioner, så der er ikke tale om et brud på disse, men derimod et brud på selskabets egne regler.

For omkring tre uger siden blev både Mærsk og den danske logistikgigant DSV i første omgang anklaget for at have fragtet varer via Rusland.

DSV lagde sig fladt ned og varslede personalemæssige konsekvenser. Og så skulle der strammes op på interne procedurer for at sikre, at det ikke kommer til at gentage sig.

Mærsk kaldte imidlertid anklagerne for "usande påstande", skriver medierne.

Det var dog ikke en reaktion på de konkrete anklager, men derimod en reaktion på, om selskabet aktivt tilbyder fragt gennem Rusland. Det viser et skriftlig svar fra selskabet, som Ritzau har fået indblik i.

Alexandra Belmonte understreger uanset hvad, at Mærsk holder fast i samme politik om ikke at bruge Ruslands jernbaner.

- Mærsks politik og retningslinjer i forhold til fragt via russiske jernbaner er klar. Men kulturelle forskelle i lande med en mere neutral position på området kan føre til misforståelser.

- Derfor følger vi tæt op på henvendelser, der kan indikere, at retningslinjerne ikke efterleves, lyder det i det skriftlige svar til medierne, som Ritzau også har set.

Transport via Rusland er før blevet kritiseret af både professorer og politikere, som siger, at det bidrager til landets økonomi - og dermed til finansieringen af krigen i Ukraine.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079