Rederier slår ny rekord for brug af scrubbere
Containerrederier har skruet endnu højere op for brugen af scrubbere i år.
Til dato er det nu 1.353 containerskibe med de særlige røgrensningssytemer installeret, viser en optælling, som analysehuset Alphaliner har foretaget.
Tallet svarer til 41,1 % af den nuværende flåde, og udviklingen er iøjnefaldende.
Der er dels tale om den højeste andel nogensinde. Dels har stigningen i installationen af scrubbere i de første måneder af 2024 været hurtigere end alle 12 måneder sidste år. Og endelig er andelen braget op, også selvom værfter i år har sendt nye skibe på havet i hidtil uset høj hastighed.
Det Røde Hav spiller ind
Alphaliner antyder at det nye topniveau falder sammen med situationen i Det Røde Hav, som har fået rederierne til at bruge mere brændstof på sejladsen syd om Afrika.
At installere scrubber-teknologi giver som bekendt skibe lov til at sejle på den billige sorte bunkerolie, mens IMO-regler ellers kræver, at der hældes mindre svovlholdige udgaver i tanken.
Afhængig af prisspændet på de to udgaver, kan scrubberskibene drage økonomiske fordele trods engangsudgiften til installationen.
I august steg spændet mellem den billigste bunkerolie og VLSFO til det højeste niveau i fire måneder.
Forbud mod udledning
Scrubber-installationen tog især fart, efter IMO indførte regler i 2020, som skulle begrænse svovludledningen fra skibe.
Siden har stigningen aftaget en smule, men hos containerrederierne har kurven har altså lavet et tydeligt næk opad igen fra slutningen af 2023.
Brugen af scrubbere er herhjemme fra politisk side blevet kritiseret for, at det afledte scrubbervand forurener miljøet, mens fortalere mener, at scrubbere alt i alt giver en mere miljøvenlig bundlinje.
Fra 1. juli næste år træder et forbud i kraft mod at udlede scrubbervand ud til 22 km fra danske kyster. I første omgang fra åbne scrubbere, mens et senere forbud mod lukkede scrubbere følger efter i 2029.