Olielæk i Sydafrika: MSC-skib bliver undersøgt
For anden gang på blot få måneder er der olielæk ved Sydafrikas kyst.
Det skriver den sydafrikanske myndighed for maritim sikkerhed, The South African Maritime Safety Authority (SAMSA), på sin hjemmeside.
Hændelsen sker i en periode, hvor skibstrafikken om Afrikas Horn er stærkt stigende som en konsekvens den gentagne angreb på skibstrafikken i Det Røde Hav.
Lækket blev opdaget, da et fartøj i den berørte Algoa Bay spottede en olielignende substans i vandoverfladen. De lokale myndigheder sejlede herefter til området, hvor de sent lørdag bekræftede fund af "en olielignende substans", samt at den stammede fra det 22 år gamle containerskib 'MSC Apollo', der sejler under cypriotisk flag.
Det vides endnu ikke, hvor meget olielignende substans, 'MSC Apollo' har lækket, eller hvorfor lækket er opstået.
Nødvendige tiltag
Søndag deltog alle involverede parter i et møde, hvorpå der blev lagt planer for, hvordan man hurtigt kan igangsætte de nødvendige tiltag for at determinere årsagen til olielækket fra 'MSC Apollo', hvor meget olie, der er lækket, samt hvordan man kan begrænse spredningen af lækket.
Søndag gennemførte myndighederne en overvågningsflyvning, hvor der ikke blev konstateret olie ved de nærliggende St. Croix-øer, ligesom der ved en gennemgang til fods ikke blev konstateret olie ved en nærliggende kyststrækning.
Det er nu aftalt at forsøge at rense 'MSC Apollos' skrog, mens skibet ligger til anker, så oliefilm ikke ender i vandet. Det var dog umuligt at gøre i weekenden grundet vindforhold.
Anden gang på få måneder
Det er kun to måneder siden, at det Ultrabulk-chartrede 'Ultra Galaxy' kom i problemer ud for Sydafrikas kyst - dengang var det dog vestkysten, hvor der i sagen om 'MSC Apollo' er tale om østkysten.
'Ultra Galaxy' fik slagside i et uvejr, besætningen forlod skibet, som senere gik på grund. Det 124,6 meter lange skrog er sidenhen brækket op i fire dele. De sydafrikanske myndigheder igangsatte en større oprydningsoperation, efter olie var drevet i land som følge af skibets skader.
- Vi er i en situation nu, hvor hun ikke kan reddes. Der er udstedt sådan en wreck removal order, så båden skal fjernes af miljømæssige hensyn, sagde adm. direktør i Ultrabulk Hans-Christian Olesen til Søfart.