23948sdkhjf

Notat advarer: Langebro kan sætte sig fast når som helst

Langebro skal fikses hurtigst muligt, hvis større skader skal undgås. Broklapperne kan nemlig »på et uforudsigeligt tidspunkt« gå i stå og lukke for al trafik

Et af de største trafikale knudepunkter i København går en usikker fremtid i møde. Langebro, der forbinder Amager med resten af byen, er nemlig i fare for at sætte sig fast, hvilket kan stoppe al trafik over broen på ubestemt tid.

Det viser et notat fra Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning udarbejdet til politikerne i Borgerrepræsentationen forud for de netop afsluttede budgetforhandlinger, som Ingeniøren har fået aktindsigt i.

- Der er risiko for, at forvaltningen på et uforudsigeligt tidspunkt vil være tvunget til at lukke for al trafik over Langebro på ubestemt tid. Broen kan sætte sig fast på et uventet tidspunkt, da det ikke er muligt at fastlægge, hvornår kontravægtene pludselig falder ned eller sætter sig fast, skriver Teknik- og Miljøforvaltningen i notatet.

Det drejer sig især om broklappernes såkaldte kontravægte, der er »meget rustne«, hvilket »reducerer stålkonstruktionens bæreevne«.

Det haster derfor gevaldigt med at få renoveret broklapperne på Langebro, hvor over 48.000 biler og andre køretøjer, mere end 25.000 cyklister og 3.000 gående passerer i gennemsnit hver dag broen for at komme mellem Indre By og Amager.

Hvis »renoveringen ikke igangsættes på det rigtige tidspunkt«, så øger det risikoen for, »at kontravægtene sætter sig fast, eller større dele af dem falder ned«, hvilket vil "påvirke trafikken over og under broen, mens skaden udbedres", fremgår det af notatet, som fortsætter:

- I givet fald vil det mest sandsynlige være, at udbedringsperioden bliver langvarig. Langebro er kritisk infrastruktur, hvorfor en lukning af al trafik over broen vil få store konsekvenser for fremkommeligheden i byen.

Teknik- og Miljøforvaltningen kalder i notatet renoveringen af Langebros broklapper for »need to«. Det bunder, foruden den umiddelbare fare, i, at broklapperne og kontravægtene vrider sig, »hvorfor det er uvist, i hvilket omfang de øger risikoen for akut skade på Langebros bevægelige konstruktionsdele og maskineri«.

Regningen for broklapper 30-dobletKøbenhavns Kommune opdagede tilbage i 2019 lettere tilfældigt, at det står grelt til med Langebro, da man ville bygge en parkeringskælder i broens ene ramperum. Vand siver ned i brokonstruktionen og ruster stålarmeringen i betonen, konstaterede kommunen, som i første omgang vurderede, at det ikke hastede med at få fikset broklapperne.

Faktisk var der alene tale om »en skæv broklappe«, der skulle fikses »senest i 2029« til 14,7 millioner kroner, viser et notat, som Ingeniøren tidligere har fået aktindsigt i. Men blandt andet data fra målere placeret på broen i 2020 viser, at broklapperne er »væsentligt mere nedslidte end antaget«.

Et estimat på at fikse dem lyder nu på 315-415 millioner kroner - altså omkring 30 gange mere end det oprindelige estimat.

- Vi er blevet meget klogere, sagde Karsten Brisell, der er projektleder i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, til Ingeniøren i sidste uge, da vi for første gang omtalte Langebros horrible tilstand.

Københavns Kommune afsatte, med budgetaftalen præsenteret mandag, 38 millioner til en forundersøgelse til at undersøge, hvor meget det kræver at renovere broklapper, og hvad det vil koste. Efterfølgende skal politikerne i Borgerrepræsentation vurdere, om det er pengene værd også fremover at kunne åbne Langebro, så store skibe kan passere under.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067