GALLERIET: Mærsks nyeste på vej mod Aarhus
Flashback til begyndelsen af august, hvor Søfarts fotograf fangede 'Antonia Mærsk' under indsejlingen til Aarhus
Hovedmotoren bærer navnet Hyundai-MAN B&W 8G95ME-C10.5-LGIMEGRTC. Den har 8 cylindre på 95 cm i diamater og kan levere 44.187 kW. Den er af typen dual fuel og kan sejle på både metanol og helt almindelig bunkerolie. Foto: Finn Salomon
Skibet er bygget på Hyundai Heavy Industries’ skibsværft i Ulsan, Sydkorea. Kontrakten blev underskrevet i august 2021, og skibet blev leveret i maj 2024.
Skibets enorme dual fuel metanolklar Hyundai-MAN B&W-totakst-motor har otte cylindre og kan levere 44.000 kW.
Skibet slutter sig til de andre metanoldrevne i Mærsks flåde. De tæller indtil videre 'Ane Mærsk' og 'Astrid Mærsk', som er søsterskibe til 'Antonia Mærsk' samt det noget mindre "Laura Mærsk". Skibet skal sejle på en rute mellem Asien og Europa.