Norske myndigheder: Kongeskibet ingen adgang!
Efter 2026 vil der være adgang forbudt for det norske - og i øvrigt også det danske - kongeskib i de mest naturskønne af de norske fjorde: Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden.
Til gengæld må de største - og meget mere forurenende - krydstogtskibe fortsætte med at sejle i de UNESCO-beskyttede fjorde.
Det skriver Teknisk Ukeblad.
En helt absurd konsekvens af nye miljøregler fra det norske Storting, lyder det fra de norske maritime brancheorganisationer. De nye regler stille stramme miljøkrav til de små, men ikke de store, skibe i UNESCO-fjordene.
- Hvad er logikken i at nægte skibe i samme størrelse som kongeskibet at sejle ind i Geiranger, men de store forureningssyndere fortsat vil være velkomne ved krydstogtterminalerne, lyder det fra Geir Bjørkeli, fra 'Maritim Bransjeforening' under arbejdsgiverorganisationen Norsk Industri
Fra 2026 indføres krav om, at turistskibe, færger og private lystfartøjer på under 10.000 bruttoton (BT) skal sejle emissionsfrit i de UNESCO-beskyttede norske fjorde.
Og efter som det norske kongeskib, 'KS Norge' er på sølle 1628 BT vil det få forbud mod at sejle ind til havne i f.eks. naturskønne Flåm. 'KS Norge' har to motorer fra Bergen Diesel på 1760 hestekræfter hver. Skibet kan dermed ikke hævdes at være emissionsfrit.
Til gengæld kan f.eks. 'AIDAPerla' med kapacitet på 4350 passagerer og Caterpillar dieselmotorer på 38.000 hestekræfter frit sejle ind i fjordene. Dette skib er en hyppig gæst i Geirangerfjorden.