23948sdkhjf

Hjemløst skib er kommet i havn

Skibet er nu kommet i havn, og værftet kan se frem til en rekordstor opgave

Der er nu sat punktum i sagen om det brasilianske skib 'Fluminense FPSO', der i slutningen af august sejlede i cirkler uden for Frederikshavn, fordi det ikke måtte komme i havn.

Nu er kommunen og skrotværftet MARS nået til enighed, og derfor er skibet nu sejlet i havn og bliver gjort klar til ophug.

Det skriver TV2 Nord.

Ordren på ophugget bliver samtidig den største opgave i MARS' historie, skriver mediet.

Skibet blev gidsel i en sag mellem kommune og værft, der skulle forhandle om sikkerhed på havneområdet og "generelle vilkår", før skibet kunne anløbe havnen.

Det trak ud og betød, at skibet med hjælp fra slæbe både måtte sejle hvileløst rundt i Skagerrak, mens problemet blev løst på land.

Nyt ejerskab

Normalt anløber der masser af skibe til Frederikshavn for at blive hugget op. Men nu hvor Frederikshavn Kommune har overtaget ejerskabet af havnen tilbage i maj, er der kommet andre boller på suppen.

Det har kommunaldirektør Thomas Eriksen fortalt til TV2 Nord.

- Vi har strammet op i forhold til, hvordan det tidligere var på havnen, men det er vigtigt, at vi har aftaler på plads i forhold til, hvad der sker, hvis noget går galt, ligesom vi også skal sikre, at der overhovedet er plads til det kæmpe fartøj på næsten 400 meter, siger han til mediet.

Største ordre

Fluminense FPSO er den største opgave for M.A.R.S. til dato, og da ordren landede i maj, meldte virksomheden da også ud, at man så det som en blåstempling fra Shell, der ejer skibet og er en af verdens største olieproducenter på havet.

Skibet blev oprindelig bygget som en supertanker i 1975 – men blev i 2003 ombygget til FPSO, der et et skib, som bruges til opbevaring af olie i områder, hvor det ikke er muligt at lægge olierør ind til kysten.

Det har siden ligget 250 km øst for Rio de Janeiro på vanddybder fra cirka 470 til 800 meter.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094