Gøteborg udvider med historisk stor terminal
Torsdag fik Gøteborg Havn lidt mere plads at brede sig over.
En intet mindre end 144.000 kvadratmeter stor havneterminal blev indviet i Göteborgs havn, hvilket udgør en investering på lige godt 60 mio. euro - cirka en halv mia. danske kroner i runde tal.
Arbejdet med at udvide havnen har været undervejs i de seneste seks år og blev sat i værk for at imødekomme det stigende transportbehov for den svenske industri.
- Denne terminal blev planlagt allerede i 1990'erne, og dengang talte vi om at fremtidssikre den. Nu er fremtiden her, og denne terminal er nødvendig for at imødekomme de nuværende transportbehov for svensk industri, som også forventes at fortsætte med at vokse over tid, siger Göran Eriksson, administrerende direktør for Göteborgs havn i en pressemeddelelse.
Fakta: Udbygningen af Gøteborg Havn, Arendal 2
- Ca. 144.000 kvadratmeter terminalplads.
- Ca. 42 km rørledninger, 11 pumpestationer og 250 boringer.
- Anlæg til regnvandshåndtering.
- 9 belysningsmaster.
- Investering: Ca. 60 mio. EUR.
Stena Line flytter ind
Byggeriet af terminalen, der i øvrigt er blevet døbt Arendal 2, er også en del af havnens strategi om at koncentrere sine terminalaktiviteter i den ydre havneområde, længere væk fra byens centrum, og med direkte forbindelser til havnens vej- og jernbaneinfrastruktur samt det lokale voksende industrielle klynge.
De nye områder vil blive brugt af Stena Line, når rederiet begynder at omlokalisere sine lokale aktiviteter fra de nuværende lokaliteter i byens centrum til den ydre havneområde.
Projektet har omfattet forberedelser vedrørende opfyldning, kanalisering og vandrensning til en kommende færgeterminal.
- Det er stadig langt ude i fremtiden, men opførelsen af denne terminal har bestemt taget højde for Stena Lines omlokalisering. Stena Line vil bruge dele af det nye terminalområde, mens andre tilstødende terminalområder også kan gøres tilgængelige i omlokaliseringen, siger Göran Eriksson.
En optimeret havn
Allerede nu er store dele af Arendal 2 begyndt at blive brugt af terminaloperatøren Gothenburg Roro Terminal, som tidligere havde sine operationer fordelt mellem to forskellige tilstødende områder.
Med Arendal 2 får terminaloperatøren et større sammenhængende terminalområde.
- I det store hele er Arendal 2 en løsning, hvor de involverede parter får endnu bedre vilkår for at gennemføre deres respektive operationer, samtidig med at Göteborgs havn som helhed er yderligere optimeret og bliver mere konkurrencedygtig, slutter Göran Eriksson.
Tidsplan for Arendal 2
- Sent i 1990'erne: Et nyt terminalområde i Arendal-bugten er inkluderet i Göteborgs havns masterplan.
- Efterår 2015: Miljø- og Landbrugsretten giver Göteborgs havn tilladelse til at opføre en ny godsterminal ved siden af eksisterende terminaler i Arendal.
- 2016-2017: Pilotprojekter er i gang for at teste teknologier til stabilisering og solidificering af forurenede udgravningsmaterialer.
- 2018: Første spadestik til terminalen. NCC begynder arbejdet med at køre 1.500 pæle ned i havbunden for at lægge grundlaget for opførelsen af stenforstærkede skråninger omkring Arendal-bugten.
- 2020: Indhegning af Arendal-bugten er færdig. Før bassinet fyldes med udgravningsmateriale, flyttes ca. 150 indhegnede ål til åbent vand uden for Hönö i G
- Göteborgs nordlige skærgård. Bugten fyldes derefter med 180.000 kubikmeter udgravningsmateriale, som stabiliseres og solidificeres. Mens udgravningsmaterialet fylder bugten, bliver vandet fjernet, behandlet og overvåget, før det returneres til havet. Entreprenøren for denne del er Peab.
- 2021-2022: Designet af terminalområdet begynder; entreprenøren bliver udvalgt.
- 2023: Entreprenøren til opførelsen af terminalområdet begynder arbejdet i marts 2023. Denne afsluttende fase inkluderer sprengning og knusning af det resterende sten. Projektet omfatter lægning af rør til vand- og regnvand, rørledninger til elektricitet og installation af belysningsmaster.
- Sommeren 2024: Arendal 2 er færdiggjort tre måneder før planlagt og indviet den 29. august.
Kilde: Gøteborg Havn