LEDER: Så gik der storpolitik i skoleskibene. Endelig!
SÅ BLEV DER ENDELIG sat en stopper for den den årlige, uværdige stammedans omkring det forkætrede ekstra årlige togt for skoleskibet 'Georg Stage'. I hvert fald for de næste fire år.
Regeringen foreslår med sit forslag til finanslov for 2025 at afsætte ekstra 9,3 mio. kr. årligt til Skoleskibet 'Georg Stage' og 15,5 mio. kr. årligt til Skoleskibet 'Danmark' til dobbelttogter i de kommende fire år. Derudover foreslår regeringen at afsætte 4,1 mio. kr. årligt i de næste fire år til renovering og vedligehold af 'Danmark'.
Man kan undre sig over, hvorfor det har taget så lang tid at få denne åbenlyse fornuftige prioritering gennem det politiske system. Søfartens brancheorganisationer bryster sig af at være fremragende lobbyister; at der bliver lyttet på Christiansborg, når et samlet blåt erhverv hæver røsten. Hvordan hulen kan det så være, at det tog så lang tid at få finansministeren til at skifte kurs? Finansministeren er socialdemokrat, og det har i årevis været komplet umuligt at finde en socialdemokrat som udtrykte andet end fuldtonet opbakning til ideen om fast finansiering af toget nr. 2 med 'Georg Stage'.
Direktøren for Stiftelsen Georg Stages Minde, Asser Amdisen, har her i Søfart forklaret, at han egentlig har haft verdens letteste job, når han skulle bedrive lobbyarbejde om denne sag på Christiansborg. For alle folketingspolitikere fra samtlige partier har i årevis ment, at skoleskibene gør et fremragende stykke arbejde, og at der naturligvis skulle skaffes finansiering til to togter med 'Georg Stage'. Alligevel fortsatte det årlige kræmmermarked år efter år.
Sandheden er nok - desværre - at det nok kun i mindre grad er presset fra lobbyister, græsrødder, maritime uddannelsesinstitutioner og stiftelser som har gjort den helt store forskel. Det store gennembrud indfandt sig, da Socialdemokratiet blev tilpas presset i meningsmålingerne, og da valgdagen begyndte at komme til syne i horisonten. For præcis her begyndte det gamle arbejderparti - sammen med resten af den pressede midterregering - at lede efter de gode vindersager, som kunne ramme en lukrativ åre i vælgerhavet. Her passede skoleskibene som hånd i handske. Og derfor begyndte tingene pludselig at flytte sig i skoleskibenes favør.
Hvis der er én ting, som finansministeren og hans folk ikke gider, så er det at lytte til, så er det fagministre og menige folketingsmedlemmers argumenter for, at lige præcis deres interesseområde skal tilgodeses med flere offentlige midler, som jo altid bliver iscenesat som 'en dråbe i havet' i det store finanslovsregnskab. Men når statsministeren pludselig begynder at sole sig i skoleskibene, må selv finansministeren give efter. Da statsminister Mette Frederiksen for kort tid siden gik ombord på skoleskibet 'Danmark' for at hylde skoleskibenes arbejde, stod det klart, at skoleskibene var blevet opgraderet til det gode politiske selskab.
Så hvem er skoleskibenes nye - og bedste ven? Statsministeren, naturligvis. Derfor er der sikret økonomisk ro om de to skoleskibe i de kommende år. Det manglede også bare.
Nu er der sikret økonomisk ro om de to skoleskibe i de kommende år. Det manglede også bare