Danske Rederier jubler over sikrede dobbelttogter
Både skoleskibet 'Danmark' og 'Georg Stage' skal sejle to årlige togter frem mod 2028.
Det står klart efter, at regeringen - med Uddannelses- og Forskningsminister Christina Egelund i front - fredag morgen har garanteret, at der er sat penge af på næste års finanslov til, at skibene hver især kan sejle to togter.
Faktisk er der sat penge af til to togter hvert år frem til 2028.
Og det vækker selvsagt glæde i Danske Rederier.
- Regeringens beslutning om at sikre dobbelttogter for både "Skoleskibet Danmark' og 'Georg Stage' er en fantastisk nyhed for Det Blå Danmark. Det betyder, at endnu flere unge får chancen for at opleve livet til søs og tilegne sig de kompetencer, som vores branche har hårdt brug for. Rederierne står nærmest klart med kontrakter på kajkanten, så det er en vigtig investering i både erhvervets og de unges fremtid, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.
I følge Danske Rederier får over 1.000 unge nu mulighed for at tage en uddannelse på de to skibe qua de øremærkede penge på finansloven.
Ministerens egen pulje
Tidligere har finanslovet sikret penge til ét årligt togt pr. skib, mens andet togt er blevet finansieret senere gennem såkaldte ekstrabevillinger, som kommer fra en pulje, ministeriet råder over.
Dermed har det været uklart, hvorvidt pengene ville komme til togt nummer to eller ej.
Noget der har fået især Asser Amdissen, direktør for 'Georg Stage' til at råbe vagt i gevær og kræve to togter på finansloven, fordi den anden model er svær at arbejde efter, når man skal planlægge og sikre sit personale, lød det fra ham.
Han har blandt andet argumenteret for, at togterne skaber arbejde til unge mennesker, der ellers ville falde ud af arbejdsmarkedet. Og i denne tid, hvor branchen skriger på maritim arbejdskraft, er der endnu en grund til at få to togter finansieret fra start, lyder det fra Asser Amdissen.
Og det er man helt enig i hos Danske Rederier.
- At regeringen har valgt at afsætte penge til dobbelttogter de næste fire år, er et klart signal om, hvor vigtig den maritime uddannelse er. Det giver skoleskibene den stabilitet, de har brug for, og sikrer, at endnu flere unge får mulighed for at påbegynde en karriere i Det Blå Danmark, siger Anne H. Steffensen.
- Vi har kæmpet for denne langsigtede løsning, og det er glædeligt, at der nu er politisk vilje til at prioritere den maritime sektor på denne måde, slutter hun.
Udover penge til togterne har 'Skoleskibet Danmark' også fået en ordentlig saltvandsindsprøjtning på 90 millioner kroner til renovering.