23948sdkhjf

Mærsk trykker på speederen i sats på sjællandsk dybvandshavn

APM Terminals fortsætter med at opruste sine aktiviteter i sjællandsk dybvandshavn tæt på de maritime motorveje

Mærsk-havneforretningen APM Terminals fortsætter sin satsning på Kalundborg Havn som sit vigtigste knudepunkt til at betjene virksomheder på Sjælland og i hovedstadsområdet. 

Containerterminalen på havnen i Kalundborg udvider således fra 50.000 til 75.000 kvadratmeter for at gøre plads til mere aktivitet og vækst.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kalundborg Havn.   

Det nye lejemål på 25.000 ekstra kvadratmeter skal ifølge APM Terminals give bedre muligheder for at imødekomme de behov, der er hos kunder i lokalområdet.

- Kalundborg har et enormt potentiale for os i arbejdet med at skabe en effektiv adgang til og fra det danske marked over Sjælland. Aftalen om mere kapacitet på havnen er en streg under, at udviklingen går mod vækst og nye muligheder for kunderne og lokalområdet, siger Mikael Gutman, adm. direktør for APM Terminals Nordics.

Ifølge havnedirektør Bent Rasmussen, Kalundborg Havn, er udviklingen en cementering af, at APM Terminals kan se mulighederne i Kalundborg.

- Potentialet og ambitionerne er til endnu mere, og dette har vi kapaciteten til på Ny Vesthavn,” siger Bent Rasmussen i pressemeddelelsen.

Kick off i 2020

I 2020 indgik APM Terminals en aftale med Kalundborg Havn om at etablere og drive en ny containerterminal i Kalundborg, og året efter startede APM Terminals 1. marts containeraktiviteterne på Kalundborg Ny Vesthavn på en 50.000 m2 stor nyetableret terminal.

Efterfølgende har Kalundborg Havn opført nye bygninger til blandt andet Told -og Veterinærkontrol, således terminalen kan tilbyde hele paletten af serviceydelser, som der normalt er i forbindelse med en containerterminal.

Samarbejdet har ligeledes medført, at Kalundborg Havn og APM Terminals har igangsat et projekt under navnet Green Zealand Gateway, der har som målsætning at nedbringe udledningen gennem elektrificering af havnens mobilkraner og et skifte til hydrogenereret vegetabilsk olie (HVO) på kørende materiel er allerede foretaget. Ud over dette, arbejdes der sideløbende med at elektrificere alt udstyr på terminalen.

Direktør: Intet alternativ til Københavns Havn som dominerende containerhub

 

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109