23948sdkhjf

For høj risiko: Leverandør oplever rift om originale komponenter

Rederierne vil for alt i verden udgå fejl, lyder forklaringen

Der er rift om de originale reservedele.

Sådan lyder status fra Green Instruments i Brønderslev, der udvikler måleudstyr til scrubbere.

Rederierne er simpelthen for bange for, at der sker skal ske fejl på uoriginalt grej, fordi det kan koste adskillige millioner kroner, lyder forklaringen. 

Når det f.eks. gælder udstyr til scrubbermonitorering, kan fartøjerne blive tvunget til at sejle på et dyrere brændstof, hvis udstyret ikke fungerer efter hensigten. Derfor oplever Brønderslev-virksomheden stigende interesse for originale reservedele i stedet for uoriginale, lyder det fra Green Instruments.

- Vi mærker stor interesse for originale dele, fordi rederierne i stigende grad er blevet opmærksomme på de problemer, der let kan opstå, hvis de går på kompromis med kvaliteten. Det er ganske enkelt ikke risikoen værd, og det er en bedre forretning at investere i originale reservedele, siger Rene B. Christensen, der er Global Aftermarket Director hos Green Instruments.

Mistet garanti

Rene B. Christensen ser en klar tendens til, at rederierne har fået øjnene op for, at det kan betale sig at købe originale reservedele. 

Der kan for eksempel opstå kritiske fejl i sikkerhedssystemer, og garantien på det udstyr, som skibene har ombord, kan bortfalde, hvis de anvender uoriginale dele.

Selv om det kan være fristende at købe uoriginale og billige reservedele, kan det have store konsekvenser, fordi de samlede driftsomkostninger over tid bliver væsentligt højere. I værste fald går det ud over sikkerheden til søs, og der kan opstå miljøkatastrofer, eller skibe kan blive tvunget til at ligge i havn, fordi de ikke må sejle på grund af fejl på udstyret, siger Rene B. Christensen.

Opfordring oppefra

Originale reservedele er fremstillet, så de kan opfylde de højeste standarder for kvalitet og pålidelighed og er designet specifikt til det udstyr, som de bliver anvendt i. 

Reservedelene holder længere, fordi de er testet til at kunne fungere under de barske forhold på havene, inden de kommer på markedet. Det minimerer risikoen for fejl, som både kan have menneskelige og økonomiske konsekvenser.

Rederierne bør også vælge originale dele, hvis de vil være sikre på, at deres skibes garantidækning opretholdes, lyder opfordringen fra Rene B. Christensen. 

Dermed bidrager de originale dele til at beskytte rederiernes store investeringer.

Organisationen Sea Europe - The Shipyards' & Maritime Equipment Association of Europe advarer også rederierne mod at benytte uoriginale reservedele, fordi disse dele kan kompromittere sikkerheden til søs og udgøre en betydelig miljørisiko.

 Sea Europe opfordrer derfor alle til at sikre, at de kun anvender reservedele, der lever op til de strenge kvalitetskrav, der er til originale dele i maritimt udstyr.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078