23948sdkhjf

Danskere tager nyt skridt mod lancering af maritime metanolbrændselsceller

Brændselscellerne skal i første omgang kunne levere elektricitet ombord på skibe. Nu har selskabet bag ifølge eget udsagn afsluttet tests med succes 

Nordjyske Blue World Technologies har efter flere måneder afsluttet tests af dets metanol-brændselscellemoduler, som er tiltænkt skibsfarten.

Modulerne, som yder 200 kW, er i tiltænkt som erstatning for skibes hjælpemotorer, der producerer skibes elektricitet. Testene er udført i nye testfaciliteter, klos op ad dets nyoprettede fabrik i Aalborg. Og ifølge selskabets eget udsagn har det nu valideret, at systemerne virker, og at det kan nå en elektrisk virkningsgrad på 55 pct.

- Dette er et stort gennembrud inden for den grønne omstilling af den maritime industri, og med testen af ​​vores 200 kW-system beviser vi, at HT PEM-brændselscelleteknologien har potentialet til at være en af ​​nøgleteknologierne til at dekarbonisere de sektorer, der er svære at omstille, siger Dennis Naldal Jensen, der er teknologichef hos Blue World Technologies, i en pressemeddelelse.

Brændselsceller laver elektricitet via en kemisk reaktion mellem et brændstof og ilt. Det kan være for eksempel være metan, brint eller metanol, som tilfældet er i Blue Water Technologies brændselsceller. 

Blue World vil i første omgang levere systemer til hjælpekraft, og er altså stadig på test- og pilotprojekt-stadiet. Men det forventer at kunne komme på markedet med et kommercielt system i 2027, lyder det.

Senere er ideen, at det ikke alene vil kunne levere brændselsceller til at levere elektricitet på skibe, men også vil sælge multi-megawatt-systemer til skibes fremdrift.

Mens det testede modul er på 200 kW, er der tale om modulære systemer, der skal kunne sættes sammen og dermed opnå større ydelser. Selskabet har således et pilotprojekt undervejs, hvor et 1 megawatt-system skal installeres i ét A.P. Møller Mærsks nye store metanolklar containerskibe, som Mærsk har fået leveret fra i år.

Efter planen skal pilotsystemet installeres på skibet i løbet af første halvår 2026.

Mærsks ordre på pilotsystemet blev sidste år efterfulgt af en investering fra Mærsks investeringsben Maersk Growth, som sammen med Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), Cycle Group og andre nye og eksisterende aktionærer lagde 82 mio. kr. i en serie C-investeringsrunde i slutningen af 2023.

Blue World Technologies er også støttet af den Bill Gates-stiftede grønne investeringsfond Breakthrough Energy Ventures, der i august 2022 trådte ind som investor og var med til at gennemførte Blue Worlds serie B-investeringsrunde på i alt 275 mio. kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09