Går gerne en ekstra sømil for medlemmerne
En ulykke er altid tragisk både for den skadelidte, de pårørende samt for rederiet. Gennem de senere år er antallet af ulykker til søs heldigvis faldet, men de hændelige uheld vil altid opstå.
”Er ulykken ude, hjælper vi skadelidte hurtigt tilbage på arbejdet, er skaden meget alvorlig, skal skadelidte hurtigst muligt have en afklaring om muligheder. Derfor har vi selv ansat socialrådgivere, som kan hjælpe skadelidte hurtigere tilbage på job, hjælpe med rehabilitering, jobafklaring, førtidspension og lignende,” siger Jacob Munch. administrerende direktør hos UFDS, der oplever, at skadelidte markant hurtigere får den nødvendige hjælp til at vende tilbage til arbejdsmarkedet igen – til glæde ikke blot for den enkelte, men også for branchen som helhed.
Er en medarbejder fx så uheldig at beskadige sin hånd og miste en finger, så kan socialrådgiveren målrettet hjælpe med at afklare fremtiden: Kan man beholde sit job? Hvilke andre muligheder er der for jobs i branchen? Venter en ny karrierevej eller evt. en førtidspension?
Er ulykken ude, hjælper vi skadelidte hurtigt tilbage på arbejdet, er skaden meget alvorlig, skal skadelidte hurtigst muligt have en afklaring om muligheder. Jacob Munch. administrerende direktør hos UFDS.
Gensidighed sikrer medlemmerne
UFDS adskiller sig fra et typisk forsikringsselskab, fordi UFDS er er et gensidigt, medlemsejet forsikringsselskab, hvor der ikke er en kapitalejer, der økonomisk skal tilgodeses. Gensidigt ejet betyder, at medlemmerne deler risiko med hinanden, og præmierne kan holdes lave.
”Vi har stort fokus på at servicere og hjælpe vores medlemmer. Det kan fx være svært for en udenlandsk medarbejder, der kommer til skade, at finde rundt i danske skatteregler, forskudsopgørelser, MitID osv. Vi bidrager med vores mangeårige ekspertise, så den skadelidte kommer trygt gennem forløbet.
Data bringer antal af ulykker ned
Hos UFDS, har de samlet data om skader siden 1995. Data, der bruges aktivt, fordi de indeholder værdifuld viden om de ulykker, som sker til søs.
”Der er ingen tvivl om, at vores medlemmer allerede gør en stor indsats for at få antallet af ulykker ned, hvilket også afspejler sig i statistikken. Vi bruger data til at styrke arbejdsmiljøet, nedbryde siloer og i stedet arbejde på tværs af aktører i branchen, så data og viden kan bruges til at forebygge ulykker til søs,” siger Jacob Munch.
Ved at dele viden kan flere ulykker forhindres, og samtidig får branchen et indblik i, hvordan ulykker, skader og men-afgørelser påvirker økonomien hos rederiet etc.
Læs meget mere på www.ufds.dk
Om:
Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart er et gensidigt forsikringsselskab, der har forsikret personale til søs i mere end 100 år. UFDS blev etableret i 1901 med det formål at levere forsikringer til lav pris med høj kompetence inden for det maritime erhverv. UFDS forsikrer rederiernes personale på havet i forbindelse med arbejdsrelaterede ulykker.
Kilde: Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart.