Prognose: Uroen i Rødehavet vil koste på EU's økonomiske vækst
Økonomien i EU kommer ikke til at vokse i et lige så højt tempo i 2024 som tidligere ventet.
Det viser EU-Kommissionens vinterprognose, som er blevet præsenteret torsdag.
Nu ventes EU's økonomi at vokse med 0,9 procent for hele året. I efteråret lød vækstprognosen på 1,3 procent.
Grundlaget for de lavere forventninger begrundes med de geopolitiske spændinger, der blandt andet tager udgangspunkt i Mellemøsten og Det Røde Hav.
Konflikten er med til at vippe balancen, så pilen i højere grad peger mod ugunstige resultater end det modsatte.
Det Røde Hav er et af verdenshandlens absolutte knudepunkter, men i de seneste måneder har en række angreb mod skibe fået mange rederier til at indstille sejladsen i området.
Hvis der i 2024 sker yderligere forstyrrelser af handlen, kan det blandt andet være med til at øge prispresset, skriver EU-Kommissionen i sin rapport.
- EU-økonomien gik ind i 2024 på et svagere grundlag end tidligere forventet, lyder det.
Situationen i Det Røde Hav
Siden slutningen af november har flere skibe været udsat for angreb i Det Røde Hav i farvandet, der leder op til Suez-kanalen.
Angrebene er begået af Houthi-bevægelsen, der kontrollerer store områder i det borgerkrigsramte Yemen.
Militsen har både angrebet skibe med raketter og droner og gennemført deciderede skibskapringer.
Ifølge Houthi-bevægelsen selv skal angrebene ses som en protest mod Israels krigshandlinger i Gaza og de mange palæstinensiske ofre. Angrebene har dog også ramt skibe uden synlige bånd til Israel.
Angrebene har fået en lang række af de største containerrederier til at fravælge ruten gennem Suez-kanalen og i stedet tage den lange omvej syd for Afrika. Det øger transporttiden med omkring 10 dage.
For at undgå nye angreb og sikre transporten gennem Suez, har en amerikansk-ledet koalition sendt krigsskibe til Det Røde Hav og siden bombet mål på landjorden i Yemen. Også Danmark har bidraget til indsatsen.
Trods indsatsen er det på nuværende tidspunkt ikke lykkedes at løse krisen, og rederierne sejler stadig den lange omvej.
Skidt start for dansk økonomi
Efter kun lige at have undgået en teknisk recession i andet halvår af 2023, forbliver forventningerne til første kvartal desuden afdæmpede.
En teknisk recession betegner to kvartaler i træk med økonomisk tilbagegang.
I rapporten har man også afsat tid til at spå om dansk økonomis udvikling i år.
Væksten på 0,9 procent gælder også for Danmark.
Ifølge Allan Sørensen, der er cheføkonom hos Dansk Industri (DI), har dansk økonomi fået en skidt start på året.
- Der skal virkelig meget fart på væksten i de kommende kvartaler, hvis vi skal presse væksten op over en procent i 2024, skriver han i en kommentar.
- Vi styrer mod en meget blød landing i dansk økonomi. Væksten vil være lav, og vi får en mindre tilbagegang i beskæftigelsen i 2024. Den gode nyhed er, at inflationen har kurs mod et mere normalt niveau.
/ritzau/