23948sdkhjf

Buspriserne har drillet Bornholmslinjen

Bornholmslinjen er generelt blevet bedre til at ramme gennemsnitsprisen

Buspriserne har drillet Bornholmslinjen, men generelt er rederiet blevet bedre til at ramme gennemsnitsprisen på deres billetter. 

Det viser rederiets egen opgørelse, der netop er sendt til Transportministeriet.

I alt har Bornholmslinjen opkrævet 358.000 kroner for meget for billetter - især er det busbilletterne, der har drillet rederiet.

I 2022 ramte rederiet 1,1 millioner kroner forbi gennemsnitsprisen, og dermed er der tale om en væsentlig bedre prissætning i år.

- Priserne på busser fra Ystad har drillet lidt. Priserne bliver lagt fast ved sejlplanens udgivelse, og derfor er det svært at justere, hvis der f.eks. sælges flere dyre billetter i højsæsonen end forventet, forklarer Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Skævheden i buspriserne udgør næsten 300.000 kroner af overskridelsen i 2023 – og det svarer til små 73 kroner for meget opkrævet pr. billet. 

Men selvom færgeselskabet har indkrævet for høje priser, er der ikke tale om, at de selv scorer profitten. 

Overskridelser af den kontraktfastsatte gennemsnitspris reguleres sådan, at billetkategorier, hvor der er opkrævet for meget i 2023, får beløbet godskrevet som rabat i priserne for 2025.

Billetkategorier, hvor der er blevet opkrævet for lidt i 2023, reguleres ikke.

Sådan kan billetpriserne ændre sig

Billetpriserne lægges fast i starten af et kalenderår, men især brændstofpriserne kan spille ind på, hvor meget det reelt skal koste at tage færgen.

I rederiets kontrakt med Transportministeriet fremgår det, hvordan udviklingen i priser på brændstof enten skal komme kunderne til gode ved prisfald eller betyde prisstigninger for kunderne, hvis brændstoffet er dyrt. 

Kontrakten har også et loft for, hvor meget rederiet maksimalt må tage for billetterne, samtidig med at Bornholmslinjen skal overholde nogle gennemsnitspriser for de forskellige typer af billetter. 

Gennemsnitspriserne sikrer at der udbydes et vis antal billetter til en lav pris.

Hvert år i april skal rederiet regne brændstofudgifterne ud for de seneste 12 måneder. Den udgift sammenholdes med indtægter i samme periode. 

Samtidig beregner rederiet prisudviklingen på brændstof sammenlignet med den normale prisudvikling. Og den beregning giver anledning til enten en merpris eller en rabat, som indregnes i kommende års billetpriser. 

Transportministeriet skal i sidste ende godkende denne beregning.

Kunderne mærker ikke direkte, om der enten er et tillæg eller et fradrag for brændstoffet på billettens pris. De vil i stedet med brændstofprisfradrag kunne finde langt flere billetter til en lav pris end i år med et brændstofpristillæg.

Bornholmslinjens prissætning

Der er flere faktorer, der kan spille ind på billetpriserne.

  • Kontraktuelle forpligtelser: Molslinjen kan have kontraktlige forpligtelser med kunder, der garanterer dem en fast pris. I disse tilfælde vil prisen ikke blive reguleret, selvom de ovennævnte faktorer ændrer sig.
  • Brændstofpriser: Den største enkeltfaktor, der påvirker Molslinjens priser, er brændstofprisen.
  • Efterspørgsel og Sæsonbestemte ændringer: Molslinjens priser varierer også afhængigt af sæson/efterspørgsel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11