23948sdkhjf

DEBAT: Dansk Søfartspolitik har været en årelang fiasko

"Beskæftigelsen af danske søfolk er faldet voldsomt, mens statsstøtten til rederibranchen blot er steget og steget", skriver Kurt Rye Damkjær og Niels Tolstrup fra Tænketanken Fair Maritim 

Debatindlægget er forfattet af Kurt Rye Damkjær og Niels Tolstrup fra Tænketanken Fair Maritim, som ved en høring på Christiansborg den 14. marts 2024 sætter fokus på de danske statsstøtteordninger. 

Alt imens det går den vej, hønsene skraber for Dansk Søfart, taler direktøren for Danske Rederier om, hvor ufatteligt godt det går.

Den årlige flere milliard kroner store statsstøtte, som danske rederier modtager gennem DIS og tonnageskatteordningerne, har været givet med forskellige argumenter gennem de nu mere end 25-30 år ordningerne har eksisteret.

Der har været mindst tre hovedargumenter for støtten. 

Oprindeligt var beskæftigelsen af danske søfarende det væsentlige, så var det bidraget til BNP. Nu fornemmer man, at argumentet er, at Danmark som en stor søfartsnation har betydelig indflydelse på den internationale søfartspolitik. 

Holder argumenterne til et nærmere eftersyn?

Danmark er et lille maritimt land 

Igen og igen hører vi, at Danmark er en stor maritim nation, og mon ikke mange forestiller sig, at det vrimler med danske skibe på oceanerne. Sådan er virkeligheden ikke. Mindre end 1,5 pct. af verdens skibe over 1000 bruttotons er danske. Der er med andre ord langt mellem de dansk flagede skibe. 

Omkring halvdelen af disse skibe sejler primært med fossile brændstoffer, som Danmark så indirekte yder statsstøtte til fortsat brug af.

Danmark bliver heller ikke i IMO regi betragtet som et vigtigt maritimt land, og det er svært at se, hvor Danmark reelt har en indflydelse, som er større end andre mindre nationers.

Når der skal vælges medlemmer – stater – til IMO’s ledende organ, vælges der i 3 kategorier A, B og C. Grupperne A og B har hver 10 medlemmer, mens gruppe C har 20. 

Grupperne A og B er lande med de største shippinginteresser, medens gruppe C er andre.

Danmark er valgt i gruppe C og blev i øvrigt første gang valgt i 2021. 

Egypten, Bangladesh og Malaysia er i samme kategori. At andre maritime lande har et andet syn på Danmarks betydning end vi selv, kom også til udtryk, da det heller ikke er lykkedes Danmark at besætte posten som IMO-generalsekretær for nogle år siden.

Økonomer underkender BNP-bidrag

Umiddelbart ser bidraget som rederibranchen giver til BNP meget stort ud. 

Hvad der imidlertid glemmes er, at da rederibranchens fleste udgifter falder udenfor Danmark, bliver nettobidraget meget lille. Argumentet høres heller ikke ofte mere. 

Under 2.500 danskere i DIS

I Kina holder man op med at udgive statistik når tallene bliver for dårlige. 

Det gør vi ikke i Danmark, vi sætter centraladministrationen i gang med at ændre forudsætninger - mere kyniske ville måske ligefrem sige fifle med tallene.

Oprindeligt da DIS blev indført, blev der udgivet en ædruelig statistik opdelt på, hvor mange danske der var beskæftiget i DIS skibe og hvor mange i DAS skibe. Undervejs har man ændret opgørelsesmetoderne så meget, at enhver form for sammenligning er blevet helt umulig. 

Det er ikke pærer og æbler man sammenligner, men nærmere pærer og blæksprutter! 

Senest er beskæftigelsen i land i 2023 vokset med næsten 2.000 ansatte, det er sket samtidig med fyringsrunder i A.P. Møller-Mærsk og med, at tekniske organisationer er blevet outsourcede. Hvordan hænger det mon sammen?

Fair Maritim har de sidste to år, delvist forgæves, forsøgt at få de reelle beskæftigelsestal frem i lyset, men kan altså nu afsløre, at der er en ringe dansk beskæftigelse i DIS. 

Når vi når frem til mindre end 2.500, er det endda et venligt tal, fordi vi ikke har sondret mellem færger og skibe i udenrigsfart. 

Når andre fremlægger meget højere beskæftigelse, er det fordi man undervejs også er begyndt at regne serveringspersonale, kioskmedarbejdere og discjockeys til søfarende.

Men bortset fra det..

Det er nemt at komme til at tænke på den gamle revyvise ”men bortset fra det fru kammerherreinde, så går det godt”, når man ser på den maritime udvikling og beskæftigelse under DIS i Danmark -  eller vi skulle måske kalde det afvikling.

Fair Maritim sætter fokus på de danske statsstøtteordninger ved en høring den 14. marts 2024 på Christiansborg. Mere herom på hjemmesiden www.FairMaritim.dk.

Kilder brugt i debatindlægget fra Fair Maritime

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094