Smyril Line bestiller e-metanol skibe med dansk islæt
Færøske Smyril Line har netop underskrevet kontrakt på levering af to ro-ro skibe drevet af e-metanol.
Leverandøren er det kinesiske værft CIMC Raffels, der skal levere ordren, så skibene kan komme i drift primo 2026.
Det skriver shippax.com.
Skibene vil måle 190 meter i længden og vil blive designet til at begå sig i det hårde miljø i Nordatlanten, med stort fokus på komfort for besætningen trods søgang. Skibene skal indsættes på ruterne mellem Færøerne, Island og Danmark.
Men selvom at jernet skal smedes i Kina, har ordren også et dansk islæt. Skibsdesignet er nemlig lavet i samarbejde med skibsarkitekten Knud E. Hansen i Helsingør.
Udover e-metanol - som rederiet tror bliver det dominerende brændstof inden for skibsfarten, vil fartøjerne også blive udstyret med batterier, der muliggør landstrøm, når skibene ligger til kaj.
- Det er nu, vi give os selv nye og større mål for at reducere udledningen i Nordatlanten. Med disse skibe understreger vi en fremtidssikring og fører virksomheden mod målene for dekarbonisering i vores flådefornyelse, siger Jens Meinhard Rasmussen, CEO i Smyril Line.