Regnskabet er ude - Så meget faldt Mærsk i 2023
Omsætningen i A.P. Møller-Mærsk tog et gevaldigt dyk til 11,7 mia. dollars i 4. kvartal 2023 mod 17,8 mia. dollars i samme kvartal året før.
Det fremgår af rederikoncernens kvartalsregnskab, som netop er offentliggjort.
Divisionen Ocean - der omfatter koncernens maritime aktiviteter - må notere noget nær en finansiel massakre i kvartalet med et fald i omsætningen fra 13,2 mia. dollars i 2022 til nu 'blot' 7,1 mia. dollars.
I årets 4. kvartal måtte søfragtsaktiviteterne i Ocean notere et driftsunderskud (EBIT) på 920 mio. dollars. Underskuddet kommer på trods af, at Mærsk transporterede hele 11 pct. flere containere i fjerde kvartal 2024 sammenlignet med samme kvartal i 2023. Antallet af transporterede containere lå på 3,1 mio. teu i årets sidste kvartal.
Dermed er tingene tilbage til de dårlige gamle dage i containerindustrien
Driftsresultatet for hele Mærsk-koncernen (EBIT) endte negativt med et underskud på 537 mio. dollars for 4. kvartal i 2023.
På den absolutte bundlinje måtte A.P. Møller-Mærsk notere et tab på 436 mio. dollars i årets sidste kvartal.
Svagt årsresultat
Årsregnskabet for hele 2023 afspejler den samme tendens:
2023-omsætningen for A.P. Møller-Mærsk dykkede til 51 mia. dollars - et fald på hele 30 mia. dollars sammenlignet med 2022-regnskabet.
Resultatet af primær drift (EBIT) viser et overskud for året på 3,9 mia. dollars - det kan sammenlignes med et driftsoverskud på 30,8 mia. dollars i 2022.
På bundlinjen blev der 3,8 mia. dollars tilbage til A.P. Møller-Mærsk.
Transitionsår
I en skriftlig kommentar til årsregnskabet kalder CEO i A.P. Møller-Mærsk, Vincent Clerc, året 2023 for et ”transitionsår”, der skaber overgangen mellem de forgyldte kvartaler i kølvandet på pandemien og det fremtidige containermarked præget af overkapacitet og geopolitisk usikkerhed.
- Ved at være på forkant med udviklingen med solid styring af omkostningerne er vi klar til at møde de nye realiteter i markedet. Nu er der brug for at kunne fremvise yderligere fremdrift i vores logistikforretning så vi kan leve op til vores egne målsætninger og komme videre med vores transformationsproces, udtaler Vincent Clerc i en pressemeddelelse.
Den seneste tids krigshandlinger i Det Røde Hav har fået containerraterne til at skyde i vejret som følge af, at rederierne nu sender deres skibe ud på en 10-12 døgns længere rejse syd om Afrika på turen mellem Asien og Europa.
Denne effekt slår dog først igennem på rederiets regnskab for 1. kvartal 2024, og indgår dermed ikke i de netop offentliggjorte regnskabstal.
Regnskabsår | 2023 | 2022 |
Valuta | dollars | dollars |
Nettoomsætning | 51,0 mia. | 81,5 mia. |
Bruttofortjeneste | 9,5 mia. | 36,8 mia. |
Resultat af primær drift | 3,9 mia. | 30,8 mia. |
Resultat før skat | 4,3 mia. | 30,2 mia. |
Årets resultat | 3,9 mia. | 29,3 mia. |
Balancestatus | 82,1 mia | 93,5 mia. |
Egenkapital | ||
Antal ansatte | ||
Kilde: |