CMP klar med elektriske straddle carriers
De første fire nye straddle carriers fra Konecranes er nu blevet leveret til havnefronten i København.
De selvkørende kraner er nu i fuld gang med at blive testet på CMP's containerterminal i Nordhavn.
I alt er der bestilt otte køretøjer, herudover to nye portalkraner fra samme leverandør.
Det hele skal være klar til drift når den nye containerterminal åbner, hvilket sker planmæssigt i 2025.
Der er tale om køretøjer med hybrid-elektriske drivlinjer, der skal være i stand til at køre på HVO100-brændstof med supplement fra batteripakker, der kan regenerere bremseenergien samt opsamle energi fra de mange løfte/sænke-operationer.
Ifølge estimatet fra Copenhagen Malmo Port, CMP, forventes en samlet energibesparelse fra på mellem 25 og 40 pct. i sammenligning med de nuværende køretøjer med traditionelle drivlinjer.
CMP satser på at have dekarboniseret sin egen drift senest i 2025, når den nye terminal slår dørene op.
De nye straddle carriers er højere end de nuværende og kan dermed stable højere, hvilket muliggør en mere effektiv brug af terminalpladsen.