23948sdkhjf

Nye millioner sikrer skoleskib ekstra togt

Skoleskibet stod til at få et togt mindre i bogen næste år. Det er afværget med nye millioner

Ni millioner kroner.

Det er hvad finansloven har tildelt skoleskibet Georg Stage, så det kan komme ud på to togter i stedet for ét.

Skoleskibet stod ellers til at miste et togt og dermed også halvdelen af de elever, som skibet normalt har på et år.

Men stiftelsen der driver Georg Stage kan nu ånde lettet op. Der er penge på vej.

Venstres Linea Søgaard-Lidell er en af dem, der har kæmpet for pengene til Georg Stage. 

- Når vi for eksempel skal sætte mange flere vindmøller op til søs, får vi brug for flere dygtige søfolk. De maritime erhverv mangler virkelig hænder, så jeg er glad for, vi kan hjælpe med at sikre, vi får uddannet flere skibsassistenter. Vi er en søfartsnation, og det skal vi blive ved med at være, siger hun.

"Dyb forundring"

Forslaget om at skære i Georg Stages aktiviteter blev selv sagt ikke mødt med åbne arme fra skoleskibets side.

- Først og fremmest står vi tilbage med dyb forundring, sagde Asser Amdisen, som er direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde til Søfart, da det i august så ud til, at der ikke ville komme penge til Skoleskibet.

I Finanslovsudspillet var der lagt op til, at 'Georg Stage' skulle miste sin ekstrabevilling på otte millioner kroner, som siden 2019 har gjort det muligt at sejle to togter.

Fra 2024 står man derfor til at skulle tilbage til ét togt. Konkret betyder, at uddannelsen ville gå fra at kunne uddanne 126 elever til 63.

Netop den slags uddannelse og arbejdskraft, der er brug for nu, lyder det fra direktøren.

- Regeringen lægger entydigt fokus på arbejdskraft, den har et voldsomt fokus på den grønne omstilling, og den taler om, at unge, der falder uden for arbejdsmarkedet, skal samles op. Det er alt sammen udfordringer, vi netop løfter. Alligevel halverer de vores aktiviteter. Det er jo dybt ironisk. Det er økonomisk dumt, og det er politisk hyklerisk, siger han.

Både det blå Danmark og energisektoren "skriger på arbejdskraft", lyder det fra Asser Amdisen.

- Men hvordan kan regeringen sige, at der mangler hænder til at montere havvindmøller, men også skrue ned for en uddannelse, som netop leverer det? Det er til at blive rasende af, at man på den ene side ved, hvad der skal til, men at man ikke vil gøre det, siger han.

En pseudo-slåskamp

Og det er måske ikke så mærkeligt, at der alligevel faldt penge af til Georg Stage.

I hvert fald har professor emeritus Jørgen Grønnegaard Christensen fra Aarhus Universitet kaldt sagaen om bevillingen eller ej til skoleskibet for "en pseudoslåskamp."

Den kradse kritik kom på baggrund af finanslovsforslaget, der som vanligt kom uden ekstrabevilling til dobbelttogterne, selvom det det for længst er blevet kutyme, at skibene sejler to togter hvert år.

Derfor var der - igen som vanligt - lagt op til, at støtte- og oppositionspartier skulle kræve, at pengene skulle findes togterne. 

Jørgen Grønnegaard Christensen fortæller, at det er almindelig praksis i forbindelse med finanslovsforhandlinger.

- Ved at opstille finanslovforslaget, som man gang på gang gør, bliver der forlods lagt små lunser ud til partierne, som de så kan ”slås” om. Men det bliver jo så som her formentlig et pseudoslagsmål, siger Grønnegaard Christensen til Søfart.

Kvalmende

Det rænkespil faldt ikke i god jord hos Asser Amdisen.

- Ærligt talt, jeg er tæt på at få kvalme af, at man anvender unge menneskers fremtid i et strategisk politisk spil. Jeg møder eleverne, og det er rigtige mennesker, siger Asser Amdisen, der er direktør for skoleskibet Georg Stage.

Han er enig med Grønnegaard Christensen i, at der er tale om en tilbagevendende og designet politisk kamp om det skoleskib, stiftelsen driver.

- Det er helt åbenlyst, at ’Georg Stage’ bliver brugt i et politisk spil. Regeringen bevilliger kun et enkelt togt til ’Georg Stage’, så det andet togt kan fungere som en luns til oppositionspartierne under finanslovsforhandlingerne. Meningen er, at oppositionen skal kræve, at Georg Stage får en bevilling til togt nummer to, uddyber Amdisen over for Søfart.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093