23948sdkhjf

Mærsk sejler uden om Syrien

Mærsk trækker sig fra helt fra skibstransport til og fra Syrien med henvisning til, at udfordringerne med at overholde sanktionerne mod landet er blevet for store

Mærsk stopper efter 'nøje overvejelser' alle operationer til og fra Syrien på grund af voksende udfordringer med at overholde sanktioner. 

Det skriver rederiet i en opdatering til kunderne. 

Den danske containerskibsgigant vil formelt afvikle sine aktiviteter i Syrien og ikke længere anløbe landets havne fra den 1. december 2023. 

Det sidste skib

Det sidste Mærsk-skib, der anløber Syrien, vil være 'Maersk Narmada' den 28. november. Skibet er i øjeblikket på vej fra Genova i Italien og ventes at anløbe Alexandria i Egypten lørdag.

Det krigshærgede Syrien har været under sanktioner fra Den Europæiske Union, USA, Storbritannien, Canada, Australien og Schweiz i længe. 

- Da Syrien er et stærkt sanktioneret land, har forretningsaktiviteten allerede været meget begrænsede, og Maersk har derfor udført begrænsede operationer i Syrien i fuld overensstemmelse med internationale sanktioner. Dette er for nylig blevet endnu mere logistisk udfordrende, og vi har derfor truffet beslutningen om at lukke vores aktiviteter helt ned, skriver Mærsk i meddelelsen. 

Mærsk har lukkede sine kontorer i Syrien i 2012 på grund af den syriske borgerkrig.

Faldende handel 

Ifølge data fra UN Comtrade var den samlede skibstransport til og fra Syrien sidste år på 12,6 millioner ton. Det er en nedgang på 22 pct. i forhold til 2021.

Syriens største importhavn Latakia, som i 2022 modtog 7,7 millioner ton gods, mens landets største eksporthavn er Tartus, som sidste år eksporterede 4,9 millioner ton gods. 

De største importvarer til Syrien er olieprodukter, mineraler og metaller, mens landets vigtigste eksportvarer i 2022 var råolie, vegetabilske olier og kemikalier.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125