DFDS-boss vil leje, ikke eje
Den seneste tids frasalg af DFDS-skibe er måske kun begyndelsen.
For ifølge koncerndirektør Torben Carlsen er DFDS blevet langt mindre lun på den klassiske skibsreder-model, som den danske ro/ro-kæmpe traditionelt har praktiseret.
- Vi kan sagtens drive en profitabel forretning uden nødvendigvis at eje vores skibe - det vigtige er, at vi fastholder den fulde operationelle kontrol over skibene, forklarer Torben Karlsen i et interview med branchemediet TradeWinds.
Topchefen påpeger, at det høje renteniveau har gjort sale and leaseback 'langt mere attraktivt' end det var tilfældet i de - finansielt set - gode gamle dage med renteniveauer omkring nul-niveauet.
Det var således også det høje renteniveau, som lå bag beslutningen om at sælge de tre ro/ro -færger til Navigare Capital Partners for samlet set 1,5 mia. kr. i oktober. Købet sket med en leaseback-klausul, der giver DFDS råderetten over skibene i fem år med en efterfølgende ret til at købe skibene.
Der er tale om skibene 'Flandria Seaways', 'Humbria Seaways' og 'Scandia Seaways'.
Med transaktionen formåede DFDS at reducere sin rentebærende gæld med 700 mio. kr. samtidig med, at rederiet i sit netop offentliggjorte regnskab kunne notere en gevinst på 145 mio. kr. på salget af skibene.
I interviewet udtaler Torben Karlsen, at selv om rederiets ældre skibe er bygget i 1980'erne, kan selv de ældste skibe fint holdes i drift i op til ti år yderligere før rederiet skal i gang med den længe ventede flådefornyelse, der skal bringe rederiet i mål med sin ambition om CO2-neutral drift.
Læs originalartiklen her.