Mærsk-selskab i nyt skridt mod spansk metanolfabrik
Mærsk-koncernens brændstofselskab C2X har taget nyt skridt mod sin metanolfabrik i Spanien.
C2X, som blev stiftet af koncernen i august, er på vej til at sikre sig koncession til 47 hektar jord i den sydspanske havneby, Huelva, hvor fabrikken skal opføres.
Det oplyser C2X i en pressemeddelelse.
Brian Davis, selskabets adm. direktør, kalder det et vigtigt skridt mod at blive en "førende storskala-metanolproducent i Spanien".
Efterfølger egyptiske planer
I begyndelsen af oktober gik C2X videre med tilsvarende planer om en metanolfabrik i Egypten.
Her underskrev selskabet en rammeaftale med den egyptiske regering om at opføre metanolproduktion "strategisk" tæt på Suez-kanalen.
Forventningen fra brancheiagttagere er, at den producerede metanol ikke mindst skal hældes i brændstoftanke på A.P. Møller Mærsks kommende containerskibe med dual fuel-metanolmotorer. Rederiet har 24 containerskibe klar til metanoldrift i ordrebogen. Fra C2X lyder det dog, at man vil etablere produktion ”til flere forskellige industrier”.
Spanske rygter
Nyheden fra Huelva er kommet på grundlag af en aftale, Mærsk underskrev i 2022 med den spanske regering i 2022 om sammen at ”undersøge” mulighederne for at producere grønne brændstoffer i landet.
Den spanske regering fortalte dengang, at Mærsks mål var at opnå en produktion på to mio. tons grøn metanol til søtransport i 2030.
Mærsk annoncerede i forrige måned stiftelsen af C2X med 80 pct. ejerskab hos familie-selskabet A.P. Møller Holding og 20 pct. hos A. P. Møller - Mærsk. Selskabet er oprettet for at opbygge og drive storskalaproduktion af "grøn" metanol. Og er altså aktuelt længst fremme med de linjer i Egypten og Spanien.
Storde dele af skibsfarten og andre industrier øjner grøn metanol som ét af de brændsler, der kan bringe deres CO2-aftryk ned.
Der er ikke enighed om, præcis hvad grøn metanol dækker over. Fra en del sider regnes kun e-metanol som "rigtig grøn", mens Mærsk i sin egen definition også tæller biometanol med.