Medie: Mærsk-ejer har adskillige ammoniakskibe på vej
A.P. Møller Holding ser angiveligt muligheder i et fremtidigt marked for fragt af ammoniak.
Selskabet har ifølge Tradewinds kastet penge efter 10 ammoniakskibe med levering frem til 2027/28. Aftalerne skal være indgået med det sydkoreanske værft Hyundai Samho Heavy Industries - og enten angå holdingselskabet eller datterselskabet Maersk Tankers.
Det skriver det maritime medie på baggrund af unavngivne kilder.
Ifølge Tradewinds' kilder er planerne, at skibene skal have konventionelle motorer.
A.P. Møller Holding har over for Søfart ikke ønsket at kommentere ovenstående. "Der er tale om rygter og vi kommenterer aldrig på rygter," skriver selskabets presseenehed i en mail.
Ammoniak, navnlig hvis det produceres med grøn strøm, er udset til at blive ét af fremtidens grønne brændsler i flere industrier, ikke mindst skibsfarten.
E-ammoniak, som det kaldes, har fordelen over e-metanol, at det på papiret kan opnå en nuludledning, da der ikke udledes CO2, når det brændes af.
Omvendt er CO2 nødvendig i produktionen af e-metanol. Det udledes igen ved afbrænding, og derfor kan brændslet "kun" opnå CO2-neutralitet, hvis den benyttede CO2'en er biogen - for eksempel udvundet fra biomasse.