Debut til Danmarks første fuldt elektriske trossebil
Elbiler er ingen nyhed.
De fylder gradvist mere og mere i det danske vejnet, mens der stadig er langt mellem snapsene, når det kommer til elbiler til specialiseret transport.
Nu findes den her trossebil, der er 100 procent elektrisk, og det giver håb for, at flere specialkøretøjer i fremtiden bliver designet til at køre på noget grønnere end diesel Anne Zachariassen, COO hos Aarhus Havn
Men nu kan Aarhus Havn, som den første havn i Skandinavien, prale af, at de har taget den første fuldt elektriske trossebil i brug.
Det betyder, at når skibene lægger til kaj, bliver trosserne trukket ind og sat på plads af en bil med to elmotorer: Én, der trækker trosser, og én der trækker bilen. Spillene kan trække omkring 800 kg.
Og den får travlt, den nye elektriske trossebil, for Aarhus Havn har 3300 trosseføringer om året.
- Vores varevogne og personbiler kører i dag på strøm, men vi bruger også forskellige specialkøretøjer på havnen, hvor man ikke altid bare kan bestille en eldrevet version. Men nu findes den her trossebil, der er 100 procent elektrisk, og det giver håb for, at flere specialkøretøjer i fremtiden bliver designet til at køre på noget grønnere end diesel, siger Anne Zachariassen, COO hos Aarhus Havn.
Havnen har i alt fire trossebiler, hvoraf den ene nu kører på el.
Havnen drømmer om at skifte endnu en dieseldrevet bil ud med en elektrisk version inden længe.
Vil også være CO2-neutral
Bilen er udviklet af Ford og Knebel Drilling i samarbejde med Aarhus Havn, og det er faldet meget naturligt for Danmarks største erhvervshavn er være en del af løsningen, når det handler om skiftet fra diesel til el.
Havnen arbejder på at blive CO2-neutrale i 2030, og direktøren kalder skiftet til el "et naturligt skridt på vejen."
- Vi har længe kigget på forskellige elbiler for at se, om de kunne danne platform for det elektriske spil fra Knebel Drilling, og det har vi nu fundet med Ford E-Transit. Vi er stolte af, at vi på den måde har været med til at udvikle en helt ny specialbil til branchen, siger Anne Zachariassen.
Bilen er taget i brug, og havneassistenterne nyder allerede godt af den. Modsat de dieseldrevne spil på de gamle trossebiler er den nye nemlig næsten helt lydløs.