Havn vil være knudepunkt for tung, elektrisk godstransport
Det er nu blevet væsentligt lettere for vognmænd at oplade deres eldrevne lastbiler.
Hirtshals Havn har åbnet Danmarks største ladestation til el-lastbiler, og det er ikke kun en fordel for vognmændene. Ladestationen er også ment til at styrke Hirtshals Havns position som trafikknudepunkt for godstransport i Nordeuropa.
Indtil videre har vognmændene kun haft mulighed for at lade op ved egne depoter, men det skal naturligvis være let at oplade lastbilerne – ellers vil de være tilbageholdende med at investere i el-lastbiler Michael Langballe, Head of Transport & Logistics, Hirtshals Havn.
Den nye ladestation består af tre lynladere på 400 kW, som kan oplade seks el-lastbiler samtidig.
Stationen blev åbnet onsdag af E.ON Drive Infrastructure i samarbejde med Hirtshals Havn og Hirtshals Transport Center
- Åbningen af ladestationen giver vognmændene helt nye muligheder for at benytte eldrevne lastbiler, når de transporterer gods over lange afstande. Indtil videre har vognmændene kun haft mulighed for at lade op ved egne depoter, men det skal naturligvis være let at oplade lastbilerne – ellers vil de være tilbageholdende med at investere i el-lastbiler, lød det fra Head of Transport & Logistics Michael Langballe fra Hirtshals Havn.
- Med de nye ladestandere i transportcentret yder vi et vigtigt bidrag til at gøre transportsektoren grønnere, tilføjede han.
Korridor til Norge
Havnen er en del af Jyllandskorridoren, som er en af de vigtigste transportkorridorer mellem Norge, Sverige og Centraleuropa og deltager dermed også i projektet Grønn Jyllandskorridor, som har til formål at bidrage til udviklingen af en mere effektiv og miljøvenlig transport.
- Ladestationen sikrer, at det bliver mere attraktivt for vognmændene at anvende et alternativ til dieseldrevne lastbiler, for nu kan de lade lastbilerne op, inden de kører ombord på en færge, eller når de har forladt en færge og skal køre mod syd. Som et af de vigtigste knudepunkter mellem Norge og Danmark og det øvrige europæiske kontinent styrker placeringen af ladestationen i netop Hirtshals også mulighederne for at servicere det norske marked og Nordatlanten, siger Michael Langballe.
Det blev formand for Folketingets Transportudvalg, Rasmus Prehn, og Borgmester Søren Smalbro, der skulle lade den første lastbil. Lotte Vang, chef for grøn omstilling i Hjørring Kommune, fik lov at lade den første bus.
Grøn omstilling i Hirtshals
Senere på året åbner et af Danmarks første tankanlæg med flydende naturgas (LNG) til lastbiler således også på Hirtshals Havn. LNG-anlægget sikrer, at vognmændene får endnu et alternativ til diesel.
- Transportsektoren tager i stigende grad hensyn til klimaet ved at skære ned på CO2-udledningerne, og når vi i Hirtshals kan tilbyde både hurtige ladestandere og flydende naturgas til lastbiler, bliver vi endnu mere attraktive for de virksomheder, der transporterer gods, siger Hirtshals Havns CEO Per Holm Nørgaard.
Åbningen af ladestationen onsdag skete med deltagelse af blandt andre adm. direktør Anders Krag, E.ON Drive Infrastructure Denmark, formand for Folketingets Transportudvalg Rasmus Prehn, samt Lotte Vang, chef for grøn omstilling, Hjørring Kommune, som alle holdt taler ved ladestanderne.