Vestjysk værft skal hjælpe nordmænd med brændselsceller
Hvide Sande skibsværft har fået en opgave i den grønne, teknologiske ende.
De skal nemlig installere et komplet brintbrændselscelle system i det norske uddannelsesskib MS Skulebas.
Det er norske Corvus Energy, der skal levere systemet til værftet, der derefter står for at installere teknologien i fartøjet.
Det oplyser Corvus Energy.
Brintbrændselscellesystemet er planlagt til levering i 2. kvartal 2024 og vil være i fuld drift fra 3. kvartal 2024.
En teknologisk first mover
MS Skulebas er et 35 meter langt fiske- og fartøj og er lidt af en teknologisk pioner på sit felt. Det har nemlig allerede installeret den nyeste teknologi og kommercielle fiskerisystemer og er et eksempel på innovation og samarbejde inden for søfarts- og uddannelsessektoren.
Fartøjet, der ejes af Vestland Amt i Norge og drives af Måløy Gymnasium, bliver det første af sin art, der kombinerer både brændselsceller og batterier i et fiskefartøj.
Corvus skal levere et 340 kW PEM-brændselscellesystem til Skulebas, og Hexagon Purus skal levere brintlagringsløsningerne.
Geir Bjørkeli, administrerende direktør for Corvus Energy, er begejstret for den nye kontrakt:
- Vi vil gerne takke Hvide Sande Skibsværft for at vælge os som leverandør til MS Skulebas. Denne installation bliver endnu en stor milepæl for Corvus. Tilføjelse af Pelican brændselscellen til energisystemet ombord vil gøre dette til det første nul-emissionsfiskerfartøj i verden, siger han og fortsætter:
- Skulebas vil spille en afgørende rolle ved at vise gennemførligheden, effektiviteten og de miljømæssige fordele som brændselsceller bibringer den maritime industri og ydermere fremme overgangen til dekarbonisering af alle skibe.
M/S Skulebas er allerede udstyret med batterier Corvus Energy af typen Orca Energy, som skal arbejde sammen med Pelican brændselscellesystem.