Bank vil formidle kommende CO2-skat for rederier
Den tyske investeringsbank Berenberg vil formidle betalingen af de kommende CO2-kvoter, som fra næste år indføres for skibsfart i europæiske farvande.
Det skriver det maritime medie Tradewinds.
Kvotesystemet vil pålægge rederier, der anløber europæiske havne, at købe certifikater svarende til den CO2, de udleder. De skal med andre ord købe tilladelser til at udlede drivhusgasser; tilladelser, der kaldes European Union Allowances (EUA'er), og det er dem, som Berenberg, som i forvejen er aktiv i den maritime sektor, vil gøre det muligt at købe via bankens system.
- Med købet af EUA'er i overensstemmelse med bestemmelserne for skibsfartsindustrien og deres sikker opbevaring på særlige EUA værdipapirkonti, hjælper vi rederier med at opfylde et nyt EU-dækkende krav om CO2-udslip så effektivt som muligt, siger chef for shipping sagde Philipp Wunschmann ifølge Tradewinds.
Skibsfarten har op til nu ikke været omfattet af EU's kvotehandelssystem. Men fra 2024 vil større skibe skulle betale for deres CO2-emission ved køb af EUA'er.
Til at begynde med bliver det for halvdelen af deres udslip. I 2026 bliver kvotesystemet fuldt indfaset, hvilket vil betyde, at der skal købes EUA'er for 100 pct. af udledningen, når der sejles i europæisk farvand.