Mærsk betalte formue for grøn transport på jomfrurejse
Priserne på de grønne brændsler er præget af betydelige marginer, hvilket Mærsk også erfarede, da de skulle sende metanolskibet 'Laura Mærsk' på jomfrurejsen fra værftet i Ulsan, Sydkorea til København tidligere på måneden.
Få overblikket: Sådan vil Mærsk slukke sin metanoltørst
Ifølge en rapport fra Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD) i Singapore og Boston Consulting Group, betalte Mærsk op til ni gange så meget for den grønne metanol til rejsen, som hvis rederiet havde anvendt traditionel bunkerfuel.
Derfor sejler Mærsks første metanolskib ikke på e-metanol
Dyre grønne dråber
Ifølge rapporten med titlen "Voyaging toward a greener future: Insights from the GCMD-BCG Global Maritime Decarbonization Survey" betalte Mærsk 2.500 USD per ton bio-metanol, hvilket ifølge rapporten er fire gange mere end LFSO i tonnageækvivalent.
Rapporten vurderer endvidere at marginer på de grønne brændsler vil være betydelige og giver som eksempel, at grøn ammoniak vil koste op til fire gange mere end lavt svovlindhold fuel oil (LSFO) i 2030, mens grøn metanol vil koste op tim seks gange mere end LSFO i 2030