23948sdkhjf

5.000 ton spuns forvandles til byggegrube til Nordhavnstunnelen

Lige nu bliver der sejlet spuns til Nordhavn, som snart skal placeres i traceet til den kommende Nordhavnstunnel. I alt bliver 5.000 ton spunsjern sejlet ind til projektet og skal over de kommende seks måneder sættes som Nordhavnstunnelens "vægge" gennem Svanemøllehavnen, Kalkbrænderiløbet og Nordhavn

Vejdirektoratets entreprenør skal sætte i alt cirka fire kilometer spuns med en højde på omkring 15 meter. Det arbejde går i gang i de kommende uger, og byggegruben vil stå færdig i foråret 2024. Byggegruben bliver entreprenørens arbejdsområde til støbning af den kommende tunnel. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.

- Spunsen sætter entreprenøren på hver side af tunneltraceet, så vi skaber en vandtæt byggegrube som vi støber tunnelen indenfor. Lige nu får vi sejlet jern ind - i alt 5.000 ton - det svarer til vægten af 1.000 elefanter, så det er virkelige store mængder, der skal bruges, siger Mette Stender, projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen i meddelelsen.

Sejles fra Tyskland

Vejdirektoratets entreprenør BESIX - MTH JV går i gang flere steder samtidig for at forkorte perioden med støj fra projektet. De starter inderst i Svanemøllehavnen og arbejder sig mod øst ud mod Kalkbrænderiløbet. Samtidig arbejder entreprenøren på landsiden i Nordhavn og mod øst.

Spunsen bliver sejlet til Nordhavn, og det første fragtskib kom i august. I starten af oktober kommer andet læs og tredje og sidste læs kommer i midten af november. Spunsen er produceret i Tjekkiet og herfra fragtet til Tyskland, hvor det læsses på et fragtskib og sejles til Danmark.

Vi kommer til at støje

Spunsen skal både vibreres ned og hamres ned. De cirka 4.000 meter spunsjern med en højde på cirka 15 meter skal enkeltvis i første omgang vibreres 2/3-del ned med en vibrator hængende fra en kran, og herefter rammes den til den endelige placering med en 9 tons hammer.

- De kommende seks måneder bliver nok de værste i hele projektet for vores naboer. Det er nu, vi kommer til støje, og i perioder vil der være vibrationer, som kan mærkes i husene. Vibrationer fra arbejdet er ufarlige, men det kan føles voldsomt. Vi støjer i vinterhalvåret og skulle meget gerne være færdige med den del inden det igen bliver tid til at nyde det gode vejr i haver og på havnen, uddyber Mette Stender.

Der er opsat vibrationsmålere, som hele tiden monitoreres af entreprenøren, og der bliver arbejdet indenfor de gældende støjgrænser og arbejdstider for særligt støjende arbejder i Københavns Kommune, som er hverdage mellem kl. 8.00 og 17.00. Entreprenøren forventer at arbejde mandag til fredag.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078