Kølen til Esvagt-skib til USA-vindfarme er lagt i Wisconsin
Det italienske skibsværft Fincantieri har netop påbegyndt byggeriet af et 289 fods serviceoperationsskib (SOV) til et Crowley-Esvagt samarbejde, som skal huse og transportere teknikere, der vedligeholder amerikanske havvindmølleparker.
Det arbejde, som dette skib vil støtte, er afgørende for energiløsninger her i USA Marco Galbiati, CEO for Fincantieri Marine Group
Det fremgår af en meddelelse.
Men skibet bliver bygget på det italienske værfts amerikanske lokation i Door County i Wisconsin.
For det skal bygges på amerikansk jord. I overensstemmelse med føderal lovgivning i USA vil skibet blive bygget og indflaget i USA.
- Vi er glade for at hjælpe med at bringe et førende SOV-koncept til det amerikanske marked sammen med vores partnere og ser frem til at støtte konstruktionen af dette innovative skib i høj kvalitet, siger Kristian O. Jakobsen, Esvagts viceadministrerende direktør og driftschef.
SOV'er er specialbyggede fartøjer, der bruges til at indkvartere og transportere vindmølleparkteknikere, der skal servicere og vedligeholde vindmøller på havet. Crowley er en innovativ amerikansk virksomhed inden for maritime, energi- og logistikløsninger, der betjener offshore-vindmarkedet, mens danskbaserede Esvagt er den førende udbyder af SOV-tjenester i Europa.
- Vi glæder os til at komme i gang med dette vigtige fartøj. Det arbejde, som dette skib vil støtte, er afgørende for energiløsninger her i USA, sagde Marco Galbiati, CEO for Fincantieri Marine Group, da de første skiver stål blev skåret.
Plads til 80 om bord
SOV'en vil have moderne indkvartering til 80 besætningsmedlemmer og teknikere. Skibet vil benytte HAV 832 SOV-designet, som er lavet af HAV Design AS i Norge, og det anses for at være et af de bedste i branchen.
Skibet skal bruges af joint venture-selskabet Crest Wind, har et langtids charter med Siemens Gamesa Renewable Energy. Det skal efter planen tages i brug i 2026, hvor det skal understøtte Coastal Virginia Offshore Wind Project.