23948sdkhjf

Laura Mærsk sættes ind med fast anløb til to danske havne

Når verdens første metanoldrevne containerskib fra A.P. Møller - Mærsk sættes ind i Østersøen, bliver det med fast anløb to danske havne. 

Den ene er Kalundborg Havn, hvor Mærsk-ejede havneselskab APM Terminals for få år siden flyttede til fra København. 

Den anden havn er Fredericia Havn, som er en del af havnefællesskabet APD.

Det meddeler ADP i en pressemeddelelse. 

Fredericia Havn bliver således en del af rotationen Bremerhaven, Helsingborg, Halmstad, Kalundborg, Fredericia for 'Laura Mærsk', som skibet blev døbt i går.

Fredericia Havn kalder sig Danmarks anden største containerhavn efter Aarhus Havn. Og samtidig den første containerterminal med jernbanekobling mellem baglandsterminal i Taulov og havnen. 

Det fremhæver ADP som en styrkeposition i forhold til at skabe grønne og konkurrencedygtige kombinerede transportløsninger på højde med internationale havne.

- Det glæder mig, at vores værdifulde og strategiske samarbejde med Mærsk nu viser sig med et fast anløb med verdens første metanoldrevne containerskib. Anløbet er næste skridt i udviklingen af den første europæiske, grønne transportkorridor, som vi er godt i gang med at realisere. F, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S.

A.P. Møller - Mærsk kan ikke løfte opgaven om dekarbonisering alene, det skal ske i samarbejde med partnere. 

- A.P. Møller - Mærsk har en målsætning om at nå netto-nul drivhusgasudledninger i 2040, og vi er glade for at samarbejde med Fredericia Havn. Vores partnere hjælper os med at nå vores ambitiøse grønne mål, og med at sikre vores kunder en dør-til-dør service, der hjælper dem med at reducere klimaaftrykket i deres værdikæder. Ingen kan løse opgaven alene, og vi har brug for gode partnere for at den grønne omstilling af skibsfarten kan lykkes i tide, siger Birna Odefors, Nordic Managing Director hos A.P. Møller - Mærsk.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078