Royal Arctic har solgt sit ismonster
Med klassifikationen ICE-1A er ’Mary Arctica’ et af de stærkere skibe på verdenshavene, og det kan sejle gennem isfyldt farvand samtidig med, at skibet transporterer containere (572 TEU).
’Mary Arctica’ har også to 45 tons kraner, men det er et tørstigt skib. 39 ton olie bruger ’Mary Arctica’ i døgnet under sejlads og 3 ton, når hun ligger stille i havn. En MAN B&W motor på hele 7860 kW har det 113 meter lange skib.
Royal Arctic Line har ikke selv kunne anvende ’Mary Arctica’ i islægningsperioden, og derfor har rederiet hidtil chartret skibet ud, når det for rederiet var uanvendeligt. Imidlertid er vanskelighederne udchartring steget i takt med søfartens generelle miljøbevidsthed.
”Skibet er konstrueret til at kunne operere i arktiske forhold, og er derfor bygget solidt og med større motorkraft. Dermed har skibet en miljøprofil, som til stadighed gør udchartring vanskeligere”, skriver Royal Arctic Line i sidste uges halvårsregnskab.
Køberen er Norske Silver Liner. Dog har Royal Acrtic Line og Silver Liner indgået en aftale om, at ’Mary Arctica’ i fremtidens skal tilbagechartres, når isforholdene kræver det. I øvrigt hedder ’Mary Arctica’ nu ’Silver Mary’.