Tre danske sværvægtere i samarbejde om ammoniak til søfarten
Teknologisk Institut slår sig sammen med Alfa Laval og DTU i arbejdet mod at dekarbonisere den maritime sektor.
Innovationsfonden har investeret knap 17 mio. kr. i et projekt, som skal levere en markedsklar løsning, der understøtter brugen af grøn ammoniak som skibsbrændstof, og den skal de tre sværvægtere levere.
- Grøn ammoniak produceres ud fra vand, luft og vedvarende energi. Det har et kæmpe potentiale som CO2-frit skibsbrændstof, men kræver udvikling af nye teknologier, før det kan bruges på skibe, da ammoniaks dårlige egenskaber som mortorbrændstof begrænser udbredelsen i dag, siger Christoffer M. Pedersen, sektionsleder hos Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.
Tre kompetencer forenes
Alfa Laval er førende på markedet for udvikling af udstyr og systemer til den maritime sektor, bl.a. marinekedler. I projektet vil de videreudvikle deres ammoniak-relaterede teknologier, så de kan tilbyde den maritime sektor nye løsninger til at reducere deres CO2-udledninger.
Teknologisk Institut kommer med deres kompetencer inden for katalytiske systemer og viden om tilpasning af motorer til nye brændstoffer. De vil i projektet undersøge, hvordan firetakts-dieselmotorer tilpasses til at køre på ammoniak/brint-blandinger.
DTU bidrager med førende forskere inden for både forbrændingskemi og katalysatorer. De vil bidrage med modellering af forbrændingsprocessen samt udvikling af nye ikke-ædle katalysatorer til ammoniak-cracking-processen.
- På DTU har vi tidligere erfaring med lignede processer i forbindelse med fremstilling af ren brint til brændselsceller, så processen er ikke helt ny for os. Vi ser med stor glæde frem til et yderst interessant samarbejde omkring at finde og implementere nye katalysatorer til crackning af ammoniak, der kan bruges i den maritime sektor, med de særlige krav der stilles her, siger Ib Chorkendorff, professor hos DTU.