23948sdkhjf

Mærsk-selskab kaster sig over kunstig intelligens

ZeroNorth kaster sig over kunstig intelligens (AI) i bestræbelserne på at give kunderne endnu grønnere ruteoptimering

Det går stærkt i det Mærsk-ejede ruteoptimeringsselskab ZeroNorth, der på tre år er gået fra seks medarbejdere til nu 260. Det fortæller Finans, der også kan fortælle, hvordan de mange data, der indsamles via systemet, også skal trawles igennem af kunstig intelligens.

Mærsks digitale rutesystem Zeronorth får 350 mio. til vækst

- Vi har millioner, ja nok milliarder, af datapunkter. Det er meget store mængder af data. Det kan ingen mennesker overskue, og så er kunstig intelligens et meget stærkt værktøj, forklarer Jörg Schnitzbauer, leder af ZeroNorths arbejde med kunstig intelligens  til hjemmesiden.

Dårligt malerarbejde

Ifølge artiklen er ZeroNorths dataopsamlingssystem installeret på 4.500 skibe verden over.

- Der er så mange faktorer. For eksempel betyder et dårligt udført malerjob på skibet, at det kræver mere energi at få det igennem vandet. Og hvis det ligger stille i varmt vand, kommer der bevoksning på skibets skrog, som også betyder noget, forklarer CEO i ZeroNorth, Søren Meyer til Finans.

Mærsk-skabt it-selskab til at spare brændstof køber op i USA

Betydelige besparelser

Og netop de indsamlede data - også historiske data - kan anvendes i forbindelse med kunstig intelligens.

- Det handler om at kombinere kunstig intelligens og matematisk modellering med en stor viden om området. Man kan ikke bare blindt kaste en masse data ind i en AI-model og så forvente, at den kunstige intelligens selv finder ud af det. I mange sammenhænge skal du kende til de fysiske forhold for et skib, hvis du skal nå frem til korrekte forudsigelser, uddyber Jörg Schnitzbauer.

Ifølge ZeroNorth vil anvendelse af deres system kunne spare 15-20 pct. af brændstofforbruget.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064