IMO afviser kritik af klimaindsatsen
Der er masser af kritik af IMO's klimaindsats i forbindelse med det aktuelle klimatopmøde i London, hvor skibsfartens udledning af drivhusgasser er på agendaen.
Skæbnemøde venter skibsfartens klimakamp
Kritikken lyder blandt andet på, at IMO ikke i tilstrækkelig grad tager klimaindsatsen alvorligt nok, og er for nølende, når det drejer sig om at indføre begrænsninger på CO2-udledningen.
Afgørende med beslutning
Det har Jan-Christoph Napierski, Head of Public Affairs, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping og klimachef i Danske Rederier Lars Olsen Hasselager blandt andet peget på i et debatindlæg i Altinget.
"Efter snart 15 års tilløb skal IMO afgøre, hvilken rolle den skal spille i historiebøgerne på klimaområdet – en parentes eller som toneangivende," skriver de to forfattere, der også peger på, at den grønne omstilling har en række fordele, da den giver skibsfarten nye forretningsmuligheder.
IMO står foran afgørende klimatest
"Først og fremmest skal vi have det lange lys på, så vi har klarhed om det spor, vi følger. Det indebærer, at vi får sat et mål om klimaneutralitet senest i 2050. Nogen kalder det ambitiøst – vi kalder det nødvendigt," lyder advarslen fra de to forfattere i debatindlægget.
Globalt lederskab
I sin åbningstale mandag understregede organisationens sydkoreanske generalsekretær, Kitack Lim, også situationens alvor.
"Dette er et historisk øjeblik, som I alle har en rolle i. 2023-revisionen af drivhusgasstrategien vil blive jeres eftermæle, som jeres børn og børnebørn vil være jer taknemlig for. Nu er tiden inde for IMO til at demonstrere sit globale lederskab," sagde han i følge Jyllands-Posten.
Over for avisen afviser IMO kritikken af at være fodslæbende, og at organisationen er reagerende frem for initierende.
"IMO har en lang historie med at opnå milepæle, blandt andet vedtagelsen af den oprindelige 2018-strategi om drivhusgasser," skriver en talsmand for organisationen til Jyllands-Posten.