Sejl og ruteplanlægning er vejen frem for grøn skibsfart
Der kan være både økonomiske og miljømæssige gevinster ved at anvende rotorsejl og ruteplanlægning. Det viser et nyt studie, der er gennemført af rotorsejl-producenten finske Norsepower i samarbejde med den maritime softwaretjeneste, NAPA, og værftet Sumitomo Heavy Industries Marine & Engineering (SHI-ME). Det fortæller gCaptain.
Simulering og vejrdata
I studiet har parterne både brugt simuleringsværktøjer, data om skibspræstationer og data om blandt andet skibsruter og vejrforhold.
Scandlines har nu rotorsejl på begge sine Gedser – Rostock-færger
Undersøgelsen fokuserede på seks populære handelsruters årlige sejladser, og evaluerede den estimerede CO2-reduktion og potentielle brændstofbesparelser for skibene ved hjælp af NAPA's ruteplanlægningssystem og brugen af rotorsejl fra Norsepower, og sammenlignede data med anvendelsen af ruteoptimeringen alene.
Verdens største shortsea ro/ro’er skal spare brændstof med rotorsejl
Her viste analysen af de seks ruter, at der ville være en gennemsnitlig CO2-reduktion på 19 pct., når man anvendte både rotorsejl og ruteplanlægning, hvor ruteplanlægningsbesparelsen udgjorde 10 pct. af emissionsbesparelserne.
Nyt skibsdesign
Alene på Atlanterhavnsruten fra Amsterdam til New York opnåede kombinationen rotor sejl og ruteplanlægning en emissionsbesparelse på 28 pct., hvoraf ruteoptimeringen stod for 12 pct.
Parterne er nu gået i gang med fase to af projektet, der skal se på yderlig optimering af både sejl og ruteplanlægning og SHI-ME vil blandt andet se på, hvordan rotorsejl-teknologien kan integreres mere optimalt i fremtidigt skibsdesign.