International rederibranche presser på for krav om nuludslip
International Chamber of Shipping (ICS), der repræsenterer den globale shippingbranche, opfordrer regeringerne i FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) til at tage afgørende skridt for helt at undgå kulstofudledninger fra skibe i fremtiden.
Opfordring kommer forud for et afgørende IMO-møde (MEPC 80 - Marine Environment Protection Committee) til juli.
Det skriver mediet Gcaptain.
Rederierne opfordrer medlemslandene at sætte en klar retning for at helt at undgå CO2-udledninger inden 2050, men understreger dog, at det at have et mål kun er en del af rejsen; de nødvendige værktøjer til at nå destinationen er lige så vigtige.
Forud for de kommende IMO-forhandlinger har ICS indsendt forslag om udviklingen af en global brændstofstandard, der kan fungere som en teknisk foranstaltning til at reducere drivhusgasintensiteten (GHG) af skibsbrændstoffer.
Mål vil ikke lykkes uden handling
IMO har allerede implementeret en indledende strategi for at reducere drivhusgasemissioner fra skibsfart, som blev udgivet i 2018.
Denne strategi, der skal revideres under MEPC 80 i juli, sigter mod at opnå en reduktion på mindst 50 pct. af branchens samlede drivhusgasemissioner inden 2050 sammenlignet med 2008-niveauet.
- En brændstofstandard vil ikke lykkes i sig selv. Den skal understøttes af en radikal økonomisk foranstaltning, som vil fungere over hele verden for at tilskynde til produktion og anvendelse af brændstoffer med lav eller ingen drivhusgasudledning, siger Simon Bennett, vicegeneralsekretær i ICS.
Skibsfart er fortsat den mest kulstofeffektive måde at transportere varer på, og skibsfarten står for omkring 90 pct. af verdenshandelen. Men det er afgørende at gøre noget ved branchens bidrag på 3 pct. af den globale CO2-udledning, fremhæver ICS.
Rederier villige til at bidrage milliardfond
ICS er optimistisk med hensyn til, at regeringerne vil sætte et netto-nul-mål, som vil sende et signal til energiproducenter og leverandører af skibsbrændstof om, i hvilken retning udviklingen går.
Men de beslutninger, som regeringerne hurtigst muligt skal træffe med hensyn til de nødvendige foranstaltninger, anses af ICS for at være endnu mere kritiske.
Simon Bennett forklarer til mediet, at skibsrederne er villige til at bidrage til en global fond på flere milliarder dollars, som skal reducere omkostningsforskellen mellem konventionel brændselsolie og de dyrere klimaneutrale brændstoffer, efterhånden som de bliver tilgængelige.
ICS foreslår en "Fund and Reward"-mekanisme, der sikrer en retfærdig fordeling, samtidig med at udviklingslandene får mulighed for at bruge de genererede midler til fremtidig infrastrukturudvikling og tilskyndelse til tidlige adoptere. Mens mange regeringer anerkender industriens forslag, skal udviklingslandenes bekymringer over de ekstra omkostninger til skibsbrændstof adresseres, mener ICS.