MSC i ammoniak-samarbejde med MAN Energy
Et nyt innovativt maritimt samarbejde skal se på, om det er muligt at designe et sikkert og økonomisk forsvarligt ammoniakdrevet containerskib.
Bag konsortiet står MSC Mediterranean Shipping Company, Lloyd's Register, MAN Energy Solutions og Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI). Formålet er at planlægge designet af et 8.200 teu dual-fuel fartøj, der primært kan sejle på ammoniak, og som kan bruges i forbindelse med kommende nybygningskontrakter. Det fortæller Tradewinds.
Kendt design
Mærsk-center i spidsen for nyt ammoniakdrevet skib
Udgangspunktet bliver en variant af SDARI's twin island 8200-teu containerskibsdesign.
Ifølge Giuseppe Gargiulo, der er leder af nybygning for MSC skal projektet evaluere "om kulstoffri brændstoffer som ammoniak kan anvendes sikkert, og hvilken indvirkning ammoniak vil have på skibets drift".
Lovende brændstof
Ammoniak ses i stigende grad som et af de mest lovende alternative brændstoffer til langdistancetransport, de ammoniak ikke udleder CO2 under forbrænding. Der kan dog være andre risici som fx ammoniaks giftighed og lugt.
Lloyd's Registry deltager for at verificere, at designet er i overensstemmelse med sikkerhedsstandarder og regler vedrørende brugen af ammoniak som skibsbrændstof.
MAN sender ammoniakmotor på markedet i 2025
- Anvendelsen af ammoniak som skibsbrændstof til containerskibssektoren vil være afgørende for, at vores industri kan nå de emissionsreduktionsmål, som IMO har fastsat, og dette samarbejde markerer et vigtigt skridt i den maritime industris energiomstilling, sagde Nick Brown, administrerende direktør for Lloyd's Register i forbindelse med aftalens indgåelse.
MAN Energy Solution vil levere data til motordesign og ammoniakbrændstofforsyning samt systemer til reduktion af emission.
- For at opfylde dekarboniseringsmålene for vores industri til tiden, er vi nødt til at se nøje på alle brændstofløsninger, sagde Bjarne Foldager, chef for totakt hos MAN ES.