Specialrederi afslutter oprensning af Randers Havn
Høj Nordic Marine Contractor i Horsens startede oprensning af Randers Havn i juli 2022 med en survey af bunden, der estimerede en oprensning på ca. 180.000 kbm. Totalset endte oprensningen dog på noget mere, nemlig en totalmængde på 210.000 kbm , målt i skibenes lastrum.
Det skriver entreprenørrederiet i en pressemeddelelse.
Projektet bestod af en oprensning af hele havnen, Randers Fjord og ”barren” ved udløbet af fjorden til en dybde på 7 meter i sejlrenden. Derudover er der samtidig udført oprensning i tre af de lokale lystbådehavne i Dronningborg, Uggelhuse og Mellerup.
Et stort setup
Høj Nordic Marine Contractor afsluttede opgaven on site i udgangen af marts 2023, hvorefter man har brugt april på mængdeopgørelser og endelig afregning.
Der har i perioden været helt op til tre til fire skibe og en pumpestation i gang på samme tid.
Ifølge Høj Nordic Marine Contractor har pumpestationen indpumpet størstedelen af de opgravede kubikmeter i tre forskellige spulefelter på land som er placeret langs med inderfjorden. På de dage, der har været flere skibe i gang samtidig, har man indpumpet op til ca. 4.500 kbm dagligt.
Derudover er der også lagt ca. 55.000 kbm ind som nyttiggørelse og opfyldning af faskinerne langs fjorden, hvor man sikrede sig den rigtige placering af det opgravede materiale, i samarbejde med havnens medarbejdere.
Hvert femte år
I projektet har man pumpet materialet til spulefelterne ca. 3-400 meter ind fra fjorden. Materialet er transporteret i store pumpeledninger på 50-60 cm i diameter efter pumpestationen har blandet det opgravede bundmateriale op med vand til en slags mudderblanding, så det kan pumpes. Inde i spulefelterne afvandes materialet så igen, så det igen bliver til fast jord.
Undervejs i oprensningen tjekker man gravningen med survey igen og ser om man har gravet korrekt og når man har gravet det, der skal graves, laver man et outsurvey som dokumentation for arbejdet, så kunden kan se opgaven er udført.
Randers havn oprenser havn og fjord ca. hvert femte år for at opretholde den ønskede dybden i sejlrenden.