Nye regler om færgers stabilitet - de største går fri
De største skibe er fremover dækket under internationale IMO-regler, mens skibe med under 1.350 personer fortsat skal leve op til direktivet.
Én ting er, hvor stabil en færge er, hvis den kommer ud i hårdt vejr, men fortsat er intakt.
En anden og mere alvorlig sag er, hvordan en færge reagerer, hvis der skulle opstå en lækage, og der kan blive brug for en evakuering.
Derfor indførte EU-Kommissionen på europæisk plan for 20 år siden som opfølgning på færgen ’Estonia’s forlis i 1994 strengere stabilitetsregler for passagerskibe med bildæk, mere præcist skibe defineres som ro/pax-færger.
Det oplyser Danske Rederier, som bl.a. repræsenterer danske færgerederier, på deres nyhedssite på nettet.
De mindre færger
Direktivet er netop blevet efterset, og det viser, at de internationale stabilitetsregler for ro/pax skibe over 1.350 personer i mellemtiden er blevet styrket så meget, at det ikke er nødvendigt at omfatte de største ro/pax skibe af EU-direktivet længere.
Til gengæld opretholder man EU’s stabilitetsregler for bilfærger under 1.350 personer, da man her mener, at der fortsat er behov for et højere sikkerhedsniveau, end det IMO-reglerne foreskriver.
Sikkerheden til søs er det allervigtigste for både os og vores medlemmer. Derfor har vi også fulgt arbejdet med revidering af direktivet tæt og kommet med relevante indspark undervejs Søren Enemark, Chefkonsulent i Danske Rederier
Det centrale i reglerne er, hvordan skibet opfører sig, hvis der opstår en lækage, og der løber vand ind på vogndækket. Her skal skibet have en så stor reservestabilitet, at det kan holde sig på ret køl med op til 500 mm vand inde på vogndækket, så det er muligt at iværksætte en eventuel evakuering af et stort antal passagerer.
- Sikkerheden til søs er det allervigtigste for både os og vores medlemmer. Derfor har vi også fulgt arbejdet med revidering af direktivet tæt og kommet med relevante indspark undervejs. Jeg er glad for at se, at det endelige resultat på mange måder afspejler det, vi og vores medlemmer har ønsket, siger Søren Enemark, Chefkonsulent i Danske Rederier.
De revidererede EU-regler omfatter ikke ro/ro-fragtskibe, som er dækket af et andet regelsæt.