Nu begynder designprocessen med Danmarks nye forskningsskib
Processen med at designe Danmarks nye forskningsskib 'Dana V' er netop skudt i gang. Opgaven er vundet af Dansk Dana Konsortium, som består af de to store skibsingeniørvirksomheder Knud E. Hansen og Odense Maritime Technology (OMT). Det fortæller DTU Aqua i en artikel om projektet.
Det er ikke først, når 'Dana V' er færdig, at skibet bliver en del af undervisningen. Ifølge artiklen vil design- og byggeprocessen også få sin egen mulighed for uddannelse.
'Dana V' skal afløse 'Dana IV', der har været forskningsskib i 42 år.
- At bygge et støjreduceret skib af høj isklasse, der betjener forskellige videnskabelige discipliner på fælles ekspeditioner, er en ambitiøs opgave. At tænke på opgaver for dette fartøj langt ind i 2050'erne og planlægge behovet for marine og maritime i årtier frem er endnu en udfordring, men meget spændende og vigtig, fortæller Fritz Köster, institutdirektør på DTU Aqua.
Han peger desuden på, at det er en vigtig del af opgaven, at skibsprojektet leverer undervisning og uddannelse undervejs i designfasen hos Dansk Dana Konsortium og også senere i byggefasen, hvor de studerende får mulighed for at tilegne sig den nyeste viden og praksis omkring skibsbyggeri af den kaliber.
Ny ingeniøruddannelse skal gøre blå investeringer mere grønne
Det er Maritime DTU, der koordinerer aktiviteter hos DTU med støtte fra Orients Fond og den Danske Maritime Fond. Desuden har A.P. Møller Fonden givet en donation på 50 mio. kr.
- Jeg er utrolig glad for, at vi i de kommende år kan tilbyde studerende mulighed for at arbejde med konkrete projekter indenfor design og bygning af skibe med udgangspunkt i processen, hvor 'Dana V' bliver til. Når vi uddanner fremtidens ingeniører til det maritime område, er det en klar fordel at kunne give de studerende denne unikke mulighed for at følge arbejdet med at skabe et helt nyt forskningsskib, fortæller Mette Sanne Hansen, centerleder på Maritime DTU.
Multidæk
Hun peger på, at de studerende skal løse opgaver inden for bæredygtighed og grøn omstilling af den maritime sektor. Men også beskæftige sig med sejlads i Arktis samt maritim sensorteknologi og digitalisering
'Dana V' får et stort multidæk, hvor der kan på-boltes op til 4 stk. 20’-containere eller specialudstyr og kombinationer heraf. Desuden bliver der en trawlbane på siden, der kan anvendes til fiskeri.
Agter vil en A-ramme i fuld skibsbredde kunne bruges ved udsætning af udstyr agterud og diverse kraner kan monteres til udsætning over rælingen. Det kan f.eks. være ROV (remotely operated vehicle, undervandsmonitorering), AUV’er, Piston Cores, bøjer, og udstyr til geologiske undersøgelser.
Nyeste ekkolod
Skibet bliver udstyret med det nyeste inden for videnskabelige ekkolod med op til seks forskellige frekvenser, samt state of the art-videnskabelige multibeam-ekkolod og sonar til undersøgelser i vandsøjlen.
Skibet bliver også udstyret med DP-system, som er i stand til at holde skibet i position inden for få cm, afhængig af positioneringssystemets nøjagtighed.
Selv om 'Dana V' designes til sejlads i Arktis, får skibet ikke isbrydningsegenskaber, da forskningsskibets krav til mindsket Bubble Sweep Down og undervandsstøj ikke er forenelige med et isbryderdesign. Det er dog hensigten, at 'Dana V' får klasse-notationen IMO Category B Polar Class 6 (PC6), der giver 'Dana V' lov til, i polarkodens område, at operere under is-forhold i henhold til skibets Polar-Manual.