23948sdkhjf

Danpilot sætter droner ind som lodser i erhvervshavn

Hvis du anløber Esbjerg Havn sidst på sommeren, kan du meget vel blive budt velkommen af en flyvende drone, der skal hjælpe dig og dit skib sikkert i havn.

En drone udstyret med infrarødt kamera øger sikkerheden i dårligt sigte, når det for eksempel er tåget Erik Merkes Nielsen, Danpilot

I løbet af foråret flytter Vesco, der ejes af Danpilot, ind på Esbjerg Havn for at afprøve, hvordan flyvende droner kan hjælpe med at lodse skibe, der sejler ind og ud ad havnen.

Det oplyser Esbjerg Havn i en pressemeddelelse.

Det lange sejlløb, med sine relativt lange, lige kurser, er ideelt som testfacilitet. Samtidig er der anløb af mange godt manøvrerende skibstyper.

- Droner kan assistere lodsens arbejde med et fugleperspektiv under sejlløb ind til Esbjerg samt under manøvrer i havnen. En drone udstyret med infrarødt kamera øger sikkerheden i dårligt sigte, når det for eksempel er tåget. Vesco har med samarbejdet i Esbjerg store forventninger til, at tests vil vise, det høje sikkerhedsniveau for lodsninger kan fastholdes med en droneassisteret løsning, siger adm. direktør i Danpilot, Erik Merkes Nielsen.

Danpilot etablerede Vesco i 2018 og er pionerer på droner i forhold til andre europæiske lodserier. Vesco udvikler på et alternativ til den konventionelle lodsning, som vil gøre lodsning tilgængelig for flere skibe. 

Esbjerg Havn vil samle teknologi

Hos Esbjerg Havn er der store forventninger til at anvende droner. 

- Vores vision er en integreret løsning, hvor digitalisering og simulering sikrer de mest effektive havneanløb. Vi tager derfor nu de første skridt til et kontrolcenter, hvor skibsanløb planlægges, kontrolleres og monitoreres med den teknologi, vi allerede har mulighed for at bruge, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen fra Esbjerg Havn i pressemeddelelsen.

Esbjerg Havn er en af de travleste havne i Danmark med mere end 5.000 skibsanløb hvert år, hvor adgangen foregår igennem det 21,4 kilometer lange sejlløb fra Grådyb til en af de mange havnebassiner. Derfor er Esbjerg Havn ikke kun en travl havn, men har også et af de længste indløb i Danmark. Samtidig ankommer og afgår mange forskellige skibstyper på alle tidspunkter af døgnet.

De første testflyvninger bliver foretaget i løbet af sensommeren. Testfasen kører indtil slutningen af 2024, hvor parterne håber på, at de nødvendige tilladelser til kommercielle operationer med droneassisteret er modtaget.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.469