Mærsk-center i spidsen for nyt ammoniakdrevet skib
Ammoniak er et lovende alternativt, grønt skibsbrændstof. Der er dog i øjeblikket ingen skibe, der er i stand til at sejle på ammoniak. Men et nyt projekt under Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping arbejder på at skubbe forhindringer af vejen for udvikling af et ammoniakdrevet skib.
Centret står i spidsen for skibsdesignarbejdet i tæt samarbejde med projektpartnere og en ekstern skibsdesigner. Projektet har fået navnet Nordic Green Ammonia-Powered Ships (NoGAPS) og formålet er at udvikle løsninger til et nordisk-baseret, ammoniakdrevet nul-emissionsskib. Det fortæller projektet i en meddelelse.
Zero-Center: Der skal mere fart på decarboniseringen
I første fase afdækkede projekter, hvilke forhold omkring et ammoniakdrevet skib, der skal afklares både med hensyn til lovgivning, klassifikation, sikkerhed, miljø og arbejdsforhold. Med de ting på plads er arbejdet nu gået ind i fase to - NoGAPS 2, der har til formål at designe, hvordan et ammoniakdrevet skib, så kunne komme til at se ud, og som skal kunne bruges til et skibsværftsudbud.
Tørlastoperatør forventer at have første ammoniak-skib i drift fra 2026
Udgangspunktet er et handysize-tankskib med kapacitet på 22.000 m3, der er optimeret til kommerciel drift i det nordatlantiske og nordvestlige europæiske farvand.
Hovedformålet med NoGAPS 2 er at bekræfte, at der ikke er større tekniske eller regulatoriske forhindringer til stede. Designet skal også demonstrere en troværdig forretningsmodel med fokus på at reducere risiko og omkostninger, samtidig med at acceptable sikkerhedsniveauer opretholdes og designkravene opfyldes.
Ifølge projektet byder ammoniak som brændstof på flere udfordringer, farer og muligheder, som skal tænkes ind i en designprocessen.
Læs mere om NoGAPS-projektet her: