Finner og hollændere går sammen om brug af biofuel
I bestræbelserne på at reducere negative miljøpåvirkninger er finske Langh Ship gået i alliance med hollandske Samskip om brug af biobrændstof på deres containerskibe. Det fortæller rederiet i en pressemeddelelse.
Skridtet er taget for at imødekomme nye IMO-regler om blandt andet at reducere udledningen af drivhusgasser.
- Hidtil har vores skibe sejlet på på lavsvovl brændselsolie, IFO 80. En væsentlig fordel ved at skifte til biobrændstof er, at det ikke genererer fossile kulstofemissioner. Derfor er vi i stand til at overholde de nye regler for kulstofintensitetsindikator (CII), fortæller Laura Langh-Lagerlöf, administrerende direktør for Langh Ship.
I første omgang er der tale om det 750 TEU 'Edith', der sejler mellem Holland og Storbritannien. Ud over det positive for miljøet forventer Langh også, at det renere brændstof vil gøre det lettere at vedligeholde motorerne.
- Biobrændstof giver rederne mulighed for at reducere miljøpåvirkningen ved ikke at skulle investere i ændringer af fartøjets maskinrum. Men da biobrændstof er en begrænset ressource, er det godt også at se på parallelle løsninger, såsom udstødningsgasbehandling og kulstoffangst, påpeger Laura Langh-Lagerlöf.
Samskip går efter en 90 pct. reduktion af CO2-emissioner
Samskip har siden 2019 fået flere skibe på biobrændsel og i dag er fem skibe i Samskips flåde på biobrændstof. Bunkring af alle skibe finder sted i Rotterdam og leveres af GoodFuels.